Sv: Hva med når man er på besøk?
Jeg prøver å gjøre vertskapet til mine allierte ved å fokusere på kuren som det overordnete målet:
- jeg kan jo bare ikke gå rundt og drasse på disse kiloene lenger, kan jeg vel?
- den dietten er så streng altså, det er ikke mulig å bryte den for det ødelegger for en uuuuuke!
- har du noe jeg kan spise, også? F.eks. noen mandler eller noen biter ost? Og så et stort glass vann?
Er du heldig, vil responsen være positiv. Poenget med de tre utsagnene er:
- De fleste vil faktisk se på oss at vi ikke bør fortsette å være overvektige. 
- Når dietten blir så overordna, som en utenforstående dommer, slipper DU å forsvare den. Dermed blir du og vertskapet på en måte i samme båt. 
- Vertskapet har helt sikkert både mandler, ost og vann i huset - og blir så lettet over å kunne tilby noe du kan spise at de ikke maser mer om vafler og sånt. 
Det er i alle fall min måte å løse dette problemet på. Men det funker sikkert ikke i alle situasjoner.
Jeg har liten tro på å gi folk oppskrifter, for de forstår ikke og klarer ikke å praktisere det absolutte aspektet ved ketolyse. Og jeg vil ikke få vite etter måltidet at "Jeg tok litt mel og sukker i, likevel - men det gjør vel ikke noe?" Ikke tale om at min diettpraksis skal ligge i andres kunnskapsløse hender! 
Jeg tror en mentalt skal utelukke muligheten for brudd på dietten, både ift seg selv og overfor vertskapet. Jeg farter såpass mye rundt om at hvis jeg skulle åpne opp for diettbrudd hver gang jeg er på besøk til noen, ville jeg gå ut og inn av ketose flere ganger i uka. Og det er vel en sikker vei til vektoppgang?
Det høres kjempelurt ut å spise lunsj rett før besøket!
|