Vis enkelt innlegg
Gammel 14-07-08, 14:20   #7
Homer Simpson
Medlem

Homer Simpson sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Alder: 57
Homer Simpson har en fantastisk aura rundt segHomer Simpson har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Noen som regner ut hvor mye de spiser?

Opprinnelig lagt inn av beate, her.

Hei. Sitter her og lurer på om det er noen flere der ute som regner ut hva de spiser hver dag? Jeg bruker et excelskjema jeg fant her inne som regner ut karber, proteiner, fett og kalorier som er i den maten jeg spiser. Men så lurer jeg da litt på dette med fettet. Det sies at man skal spise mye fett. Men hva er mye? I gram f.eks? Lurer på om jeg ligger noenlunde godt an i løypa, eller om det blir for lite fett eller for mye.

Så til dere som teller, hvor mye i gram spiser dere ca. innenfor de forskjellige næringsgruppene (+ kalorier) pr. dag??

På forhånd takk for svar

Jeg har lest flere steder her at for å ikke miste muskler bør man spise 1 gram protein pr kilo kroppsvekt. Jeg går ikke ned i vekt om jeg spiser særlig mer enn det.

Så hvis du f.eks veier 100 kg, og du spiser 5% karbo, 25% protein og 70% fett (som Skaldemann anbefaler) vil det bli ca 25g karbo, 100g protein og 150g fett.

Nå er jo 25 g karbo i meste laget, men hvis du spiser like mange gram fett som summen av karbo og protein vil du få i deg ca 70 energiprosent fett.

Så hvis du veier 100 kg og ikke skal ha mer enn 15g karbo blir det: 15g karbo + 100g protein = 115g fett. Da får du 1:1 i forholdstall (Skaldemann)

Veier du 80 kg og ikke skal ha mer enn 15g karbo blir det: 15g karbo + 80g protein = 95g fett.

Nå blir jo ikke dette så mye mat, men det er ingenting i veien for å spise mer fett hvis man ikke blir ordentlig mett

Homer Simpson er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat