Vis enkelt innlegg
Gammel 14-07-08, 23:51   #5
msplum
Ubekreftet Medlem

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Kristiansand
Alder: 52
msplum er ny på veien

Sv: Vår erfaring med lav-karbo til barn

Vi har en gutt på 10 år med ADHD.

Vi har ikke prøvd lavkarbo på ham, men jeg vurderer det mer og mer.

På grunn av medisinene har gutten fullstendig mistet matlysten, og han er undervektig (ca 150 -160 cm, veier 24 kilo, BMI et sted mellom 9 og 11). Helsenorges løsning på dette er å ta ham av medisinene. For oss (og gutten selv) er det et valg mellom pest eller kolera. Utover dette har de lærde ingen hjelp å tilby oss.

Gutten spiser 1 skive til frokost + et glass melk med næringstilskudd
Skolematen blir normalt kastet.
Av og til klarer vi å tvinge i ham en skive når han kommer hjem fra skolen i to-tiden, men som oftest ikke.
Til middag spiser han den minste porsjonen han klarer å slippe unna med.
Vi spiser middag så sent at den også fungerer som kveldsmat. Vi venter til virkningen av medisinen har gått ut av kroppen fordi han da han en ørliten større sjangse for å føle sult.

Hver minste lille bit med mat vi får i gutten er en slosskamp.

Jeg har tenkt at i og med at han spiser så lite og så sjelden, bør det jo være en fordel hvis vi klarer å stabiliserer blodsukkeret hans. Det vil jo også ha betydning for hans konsentrasjon.

Vi har prøvd å gi ham nøtter som han kan småspise på, men det gjorde han ikke. Vi har prøvd å gi ham sjokoladepålegg på nistematen i håp om at den skulle friste - det gjorde det ikke. Han får bare snop på lørdager og ikke en gang det blir spist opp.

Nå har vi kommet dit hen at vi rett og slett har resignert. Vi aner ikke hva vi skal gjøre.

Men etter at jeg begynte å spise lavkarbo, så har jeg begynt å tenke at kanskje det hadde vært noe for gutten også. Men jeg er litt usikker på hvordan jeg skal få det til i praksis. Hvis han opplever den samme metthetsfølelsen som jeg gjør, så vil jeg jo få enda mindre mat i ham enn jeg gjør pr. i dag. Det igjen kan føre til at han får i seg veldig lite karbohydrater. Jeg kan jo ikke risikere at gutten går i ketose.

Jeg har også lagt merke til at han liker bedre en del matvarer som inngår i et lavkarbokosthold. Egg og bacon, og fisk. På den andre siden liker han ikke poteter og ris, men elsker spagetti. Jeg passer alltid på at jeg bruker fullkornspasta når han får spagetti.

Er det noen som har noen gode råd om hvordan jeg kan legge opp et kosthold til ham?

Hvordan kan jeg på en god måte få i ham mer proteiner, mer fett, men også karbohydrater når mengden han spiser er så forsvinnende liten?

NEI til grønnsaker og JA til bredere fortau (eller noe sånt)!
[SIGPIC][/SIGPIC]
msplum er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/Skaldemann Svar med sitat