Vis enkelt innlegg
Gammel 18-07-08, 17:39   #7
Fæhtfløytå
Juniormedlem

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Rogaland
Fæhtfløytå er på en erverdig vei

Sv: Noe godt til dessert til lav og ikkelavkarbofolk

Rullekakebunn
(utg.pkt i Mizzys lavkarboboller):

- 4 store egg
- 1 ts. bakepulver
- 3 ss Cottage cheese
- 0-1ss Splenda eller annet søtningsmiddel(avhenger av hva du skal bruke dem til)
- Kardemomme, vanilje, finhakkede urter eller annet brød/bollekrydder
Skill eggene. Stivpisk hvitene med litt salt, litt bakepulver og søtningsmiddel, evt Sukrin/splenda.

Visp og mos eggeplommene med Cottage cheese, bakepulver og søtningsmiddel.(smak) Til det blir lysegult.
Bland tilslutt dette forsiktig inn i eggehvitene (eggehvitene skal ikke falle sammen, bland max i 1 minutt).

Smør røra FORSIKTIG utover en langpanne med slikkpott. La kantene være litt tykkere, for de kan fort bli tørre.

Stekes på nederst rille ved ca 145 -150 grader i ca. 35 - 50 min.
Med en gang de viser LITT gyllen farge- skru av ovnen og la de stå ca. 5-10 min. Ikke åpne ovndøra.

Det blir fort tørt hvis det ligger for lenge og lufter på brettet. Både i ovn og i rommet.
Jeg pleier å legge ei dyp langpanneform oppå når brettet kommer ut av ovnen. Evt også tre plastpose rundt begge brettene.
Så fort det er lunka nok, legger jeg et bakepepir oppå bakstbrettet (bruker silikonbelegget under) og ruller dette forsiktig sammen.

(Er kantene litt tørre, kan de fuktes lett først med vann)

Inn i luftett brødpose (snurpes med strikk etc) Inn i kjøleskap foroppbevaring.

Da blir det luftig og saftig.
Og elastiske!
Kjempegod smak!

Perfekt til rullekakebunn og mye mer.
Kan fryses.

Kremer finnes det jo i allslags varianter (smørkrem, heistadkrem osv…)

Et extra tips: skjæres opp i firkantede lapper. Legg i brødplastpose. Hell i kanel og splenda. Ristes godt.
Oppbevares i kjøleskap.
MYYYE bedre enn vanlige lapper, synes jegJ

Fæhtfløytå er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca. Atkins Svar med sitat