Vis enkelt innlegg
Gammel 24-04-04, 16:23   #6
MHM
Ikke flink, men god...;-)

MHM sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 50
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Hei Carbokiller. Det virker som du ikke bare har killet karbossene i kosten, men også fettet og proteinene..... Jeg tror problemet ditt har å gjøre med for lavt blodsukker. Du spiser jo omtrent ikke jo! Hvor er deilige salater proppfulle av vitaminer, med tunfisk, kylling, reker eller skinke, overøst med en god olje? Eller omeletter med grønnsaker?

Jeg skriver ikke dette for å være slem altså....men av omsorg for noen som er så flink til å hjelpe andre, men som tydligvis glemte å spise selv i farten.....

Har du reaktiv hypoglykemi? Da er isåfall ditt insulin litt vel aktivt, og kan kjøre blodsukkeret kraftig ned dersom det går for lang tid mellom måltidene. Vanligvis har vi motreguleringshormoner (glukagon, kortisol, adrenalin, veksthormon) som forhindrer for lavt blodsukker, men hos de som har reaktiv hypoglykemi går blodsukkeret for lavt likevel. Kan nesten høres som du lider av dette. Noen blir jo ekstra energiske ved å spise lite (gjelder ikke de med reaktiv hypoglykemi), andre "faller i koma" som du beskriver, og atter andre blir agressive (jmf utskillelse av adrenalin ved synkende blodsukker).

Karbohydrater er det som får blodsukkeret til å stige, men løsningen er ikke å spise masse karbohydrater ved reaktiv hypoglykemi. Tvert i mot, så er ketose bra behandling. Men man må spise mye fett og proteiner! Og noen langsomme karbohydrater. Jeg ville byttet knekkebrødene med grønnsaker. Og hvis du tåler nøtter, så er dette optimalt å småspise mellom måltidene ved reaktiv hypoglykemi, da det gir meget jevnt blodsukker pga mye proteiner og fett.

Jeg skal vokte meg for å stille diagnose på nettet...men jeg er GANSKE sikker.... En måte å teste det på, er om du "våkner" fra komaen ved å spise noe søtt (ergo får blodsukkeret raskt opp igjen). Dette var kun ment som test, altså, IKKE behandling! Mange får nemlig beskjed av legen sin om å spise druesukkertabletter ved reaktiv hypoglykemi, som jo blir omtrent som å tisse i buksa....hjelper en liten stund. Du kan også teste om du har det ved å ta blodsukkerbelastning hos legen, og måle blodsukkeret hvert 30 minutt i 3 timer.

Hva tror du selv? Ønsker deg alt godt!