Sv: I ketose men går ikke ned
Opprinnelig lagt inn av Lavinia, her.
Er det noen som har noen tips?
Jeg begynte for litt over en uke siden med å spise under 15 g karbohydrater om dagen. Etter dag to viste testen at jeg hadde ketoner i urinen. Nå den siste uken har jeg hatt maks utslag av ketoner i urinen men jeg har bare gått ned to kilo. Det er veldig frustrerende for jeg spiser mellom 1000 og 1500 ckal om dagen.
Jeg trener hard styrketrening (noe som jeg har gjort de to siste årene) så jeg burde jo klare å forbrenne en del.
Har noen tips til hva jeg gjør feil?
Du spiser helt sikkert alfor lite i forhold til vekt og aktivitetsnivå.
Det du tar av første uka er som regel en del vann, da ketogen diett i seg selv er vanndrivende.
Du bør ligge rundt 20 karber til dagen. IKKE under 20. De fleste som ikke tar av ved 15 må gå opp og ikke ned i antall karber. Og du skal IKKE telle kalorier. OM du teller kalorier er det mest optimale på en ketogen diett at kalorienivået ligger 10-12 ganger din kroppsvekt i pund år dag.
F.eks: Du veier 70 kg = 154.3 lb x 10 = 1543 kcal - 154.3 x 12 = 1852 kcal.
Veier du 70 kg bør kaloriene ikke ligge under 1543 pr dag og ikke over 1852.
Dette "forholdet" er det gjort en del forskning på ui USA med folk som har problemer med å ta av på ketogen diett. De som er nærmest normalvektige opplever ofte liten effekt av ketose om de ønsker å gå ned i vekt. Dette var ogås Dr. Atkins sin erfaring på grunnlag av rundt 60-70.000 pasienter ved hans klinikk, for ca. 10 % opplevde problemer med vekttap fordi de spiste for lite.
Presiserer at normlt IKKE skal behøve å telle kalorier på en ketogen diett. Man oppnår ingen fordel med å telle kalorier om man tar av 0.5 - 1,5 kg pr uke. Det er kun i unntakstilfelle at noen MÅ telle.
Det er heller ikke likegyldig ha slags kabrohydrater eller fett du får i deg. Om du har problemer lønner det seg å kutte ned på meieriprodukter. Spesielt fløte er kjent for å være en partystopper for mange. Mange reagerer også på nøtter/mandler.
Lykke til !