Sv: Svetting
JA, jeg har også dette problemet, på hele kroppen stort sett. Det er verst i i pannen, under armene, på ryggen og brystet.
Deodoranter funker ikke, de gjør bare at det ikke lukter. ANTIPERSPIRANTER derimot er mot svette. De beste er YERKA (kjøpes på Vita og andre parfymerier bl.a.) og ALUMINIUMKLORID 25% (kun på apotek). Det er aluminiumkloriden i begge to som gjør jobben, forskjellen er at Yerka er uten alkohol, som gjør at det svir mye mindre. Disse produktene må påføres rett før du legger deg, når du ikke svetter i det hele tatt, har vasket området og det er helt tørt (ikke barbér området samme dag, og ikke gni med håndkledet - da svir det mer). Pass på at produktet tørker helt, dvs. ligg f.eks. med hendene bak hodet hvis det gjelder armhulene. IKKE bruk deodorant i det hele tatt når du bruker produktet, da svir det! Hvis det funker trenger du det ikke heller 
Yerka har jeg brukt under armene, på pannen (ikke så effektivt), på ryggen, og alle andre utenkelige steder (hold det unna alle typer slimhinner osv. . Det funker, jeg brukte det under armene i forgår og har vært helt tørr siden.
Problemet er jo at det er veldig tungvint å bruke dette på hele kroppen, og det har en tendens til å slutte å fungere etter hvert.
Nå har jeg hatt hyperhidrose (=overdreven svetting) i 15 år (siden jeg var 12), og det er så hemmende at jeg har fått henvisning til hudlege så jeg er spent på om jeg får noe hjelp. Man må til USA for å finne spesialister på dette, leger i Norge kan ingenting om dette, så jeg har veldig lave forventninger. Legen min skrev i henvisningen at "jeg henviser pas. til deg da jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med dette"(!) Jeg har helt normale blodprøver på hormoner osv., så det er ikke der feilen ligger.
Jeg håper hudlegen er villig til å prøve tabletter som eg. er til andre formål, men som har hypohidrose (=mindre svette enn vanlig) som bivirkning. Det finnes også operasjoner, den mest effektive er vel sympatektomi, der man kutter over en nerve som styrer svettingen. Men det påvirker bare en del av svettingen på overkroppen, og gjør at man svetter mer andre steder bl.a.
Hvis jeg vinner i Lotto blir det Botox over hele kroppen Botox paralyserer svettekjertlene, men det er jo dyrt og man må gjøre det 2-3 ganger i året.
Hvis du finner en god løsning på problemet må du for guds skyld poste det her, jeg er like desperat. Bare en tur til butikken er et helvete noen ganger.
|