Vis enkelt innlegg
Gammel 25-07-08, 22:11   #1
Sophie
Medlem

Medlem siden: Jul 2008
Sophie er på en erverdig vei

Er lavkarbo den eneste riktige veien?

Har jo ingen erfaring med kun 2 dager på dette kostholdet , Men sitter her og reflekterer litt.

Har vokst opp med normalt norsk "sunt" kosthold. Har spist bødskiver med og uten smør etter smak og behag, ost, skinke og fiskepålegg. Salat er godt. Stort sett rene kjøtt og fiskeprodukter til middag med masse grønnsaker og ett par poteter eller ris (men av og til halvfabrikata). Dessert kun til fest og potetgull i helgene. Lite søtt og nesten aldri brus. Vin i helger. Frukt ca 1 gang om dagen. Skjærer typisk av alt synlig fett. Er glad i is, men har feks spist is kun 5 ganger siden jul. Har bare ikke vane med å tenke at jeg spiser slike ting.

Har aldri vært overvektig før jeg ble gravid. Da fikk jeg bekkenløsning og måtte gå med krykker, fikk stor apetitt og spiste omtrent dobbelt så mye, men kun av vanlig mat. La på meg over 20 kg i begge svangerskap, det meste gikk av uten å gjøre noe da barna ble født. Kunne bevege meg igjen og gikk tilbake til mitt normale kosthold.

Nå i en alder av 40. Barn nr 1 er 4år og barn nr 2 er 1.5 år, har jeg en vekt som tilsier 3-4 kg mer enn før jeg ble gravid med nr 1. Da var jeg 35 år gammel. Disse kg er plassert kun på magen.

Jeg har nå prøvd kun i to dager å redusere karber og øke fettet. Kjenner jeg blir kvalm og dårlig av dette, men mulig dette er normalt i en overgangsfase.?

Er det slik at dette kostholdet er riktig uansett? Hvorfor var jeg da aldri overvektig tidligere, selv om jeg spiste masse karbohydrater? Flax?

Er karb redusert mat mest viktig for de som er veldig overvektige eller er dette det sunneste uansett. Kjenner det er vanskelig. Har aldri hatt problem med vekt før nå, men mulig mitt lille vektproblem nå nettopp består i alt for mye karber over alt for mange år? Eller er det bare ett resultat av 2 barnefødsler med stor vektoppgang og at jeg samtidig blir eldre?

Bør jeg feks leve slik jeg alltid har gjort, mare minske inntak og øke bevegelse, eller skal jeg legge om kosten?
Føler meg veldig usikker her. I morgen skal jeg inn i min 3dje dag, jeg kommer til å veie meg, selv om jeg vet dere anbefaler å vente.

Hva tror dere? Er lavkarbo det sunneste uansett eller skal jeg vurdere å gå tilbake til mine vanlige matvarer men med en bevisstgjøring av hva jeg putter inn kontra forbruk?

Bare litt tanker her, veldig glad for tilbakemeldinger enten de er positive eller negative.

Sist redigert av Sophie : 03-08-08 kl 17:58.
Sophie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat