Sv: Er lavkarbo den eneste riktige veien?
Så fint at du stiller spørsmålene dine. Det er fint å snakke om dette, for det er slett ikke slik at alle her inne er enige om dette. Jeg liker å høre andres synspunkt.
For meg er svaret at lavkarbo er veien å gå for alle. For dette handler om mye mer enn overvekt. Det er mange som sliter med diabetes og andre ting, som får et mye bedre liv med lavkarbo.
Men så kommer spørsmålet, hva er lavkarbo?
Det er mange som sier til meg at de ikke orker å ha et ekstremt kosthold. Jeg prøver å ikke pushe dette på noen, dette er noe folk må ville. Jeg tror veldig mange mennesker har godt av å kutte ned på godteri, brus og alkohol. Det spiller ingen rolle om man spiser vanlig rømme eller lettrømme, hvis man drikker 5 øl på kvelden. Det er spesielt viktig å være et godt eksempel for barn.
Dersom man ønsker å gå litt videre, så anbefaler jeg folk å slutte med sukker, hvetemel, mais, ris og poteter. Hvis man ikke vil slutte helt (kan være vanskelig i forhold til livssituasjon), så kan man i det minste gå ned fra to poteter til èn, og spise gryteretten uten ris og loff.
Her hjemme får barna spise karbo, men vi har ikke søtt pålegg eller brunost. De får grovt brød, men spiser stort sett knekkebrød. Godteri er KUN på lørdager. Kaker får de lov til å bake selv, men vi kjøper ALDRI. Dersom de spør, så svarer vi hva vi mener er sunt. De er relativt aktive barn, som har gener som gjør at de ikke er noe overvektige eller har noen plager. Så det eneste jeg kanskje pusher på, er at maten skal være naturlig, mest mulig råvarer. Minst mulig halvfabrikata.
En annen ting er at dersom de bråker og er spesielt sure eller kranglete, så sier jeg at dette kommer av alt sukkeret (karboen) de har spist og det blir nedkutting på slikt hvis de ikke skjerper seg. Jeg vil de skal se sammenhengen i hvordan de føler seg og hva de har spist. (Gjelder spesielt på hytta hvor de får is og slikt)
Oj, dette ble langt. Poenget mitt er vel at jeg mener at folk spiser unødvendig mye usunt. Det er ikke snakk om ketose eller McDonalds. Alle kan se på sitt eget kosthold og redusere det som er usunt. Kjenner noen personer som har oppdaget at mange av plagene ble redusert når de kuttet på karbo. Disse har reduser ytterligere og lever nesten i ketose og føler seg topp.
Det er ikke meningen at man skal gå rundt og føle seg dårlig av kostholdet. Noen opplever litt uvelhet noen dager fordi kroppen ber om karbo. Men dersom man ikke trenger en voldsom vektnedgang, så tror jeg at en tilnærming er det som er best.
Siden du er nærmest helt der du ønsker å være, så tror jeg kroppen vil reagere negativt dersom du stresser den med mat du ikke vil ha. Dersom du føler at et par vinglass i helgen er bra for deg mentalt, så fortsett med det! Du ser jo selv at det ikke er så mye i den store helheten. Kutt litt her og der og sett deg gjerne inn i hva som er teoriene bak dette (Les gjerne Lutz: Bedre uten brød).
Jeg mener også at det er viktig å forstå at man bør så godt man kan unngå høyfett kombinert med høykarb!
Sist redigert av SusieBlues : 26-07-08 kl 09:26.
|