Vis enkelt innlegg
Gammel 28-07-08, 16:40   #2
nattfrue
Seniormedlem

nattfrue sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Oslo
Alder: 49
nattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snill

Sv: Hvordan gjøre katter husrene

Katter vil naturlig lete etter et sted hvor de kan "grave over" det de har gjort fra seg, så de er ikke så vanskelig å gjøre husrene, forutsatt at de er små. Når katten slår seg til ro hjemme hos dere (den vil være redd de første timene/dagene), er det viktig at dere viser den hvor sandkassen er - bær den bort og sett den oppi. Hvis den gjør fra seg på gulvet eller lignende, og dere tar den på fersken, løfter dere den opp og bærer den til sandkassa igjen for å vise hvor sånt skal gjøres. (NB: Det er ikke noe poeng i å gjøre dette hvis dere ikke "fersker" den, har det gått minutter eller timer skjønner ikke katten irettesettelsen.) Det bør gå ganske greit - så snart katten skjønner hva som er doen, bruker den bare den Hvis det "går galt" og dere skal vaske etter katten, bør dere kun bruke grønnsåpe eller lignende - katter tiltrekkes av amoniakkduften i salmiakk og vil da gjerne tisse på samme sted igjen.

Husk at kattunger skal være 12 uker hos mammaen sin før de får nye hjem, da, ikke 8 som mange tror Får dere katten når den er 12 uker, vil den være mye tryggere på seg selv, mer ferdigutviklet fysisk (sånn rent bortsett fra størrelsen) og klar for å leve alene - skjønt innekatter trives bedre hvis de får være to, så hvis dere har muligheten til å ta to stykker, anbefaler jeg det på det varmeste.

Kos dere med katt - det er veldig koselig å ha