Vis enkelt innlegg
Gammel 06-08-08, 00:45   #4
nattfrue
Seniormedlem
 
nattfrue sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 740
nattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snill

Sv: Nykommer til både slanking og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Conjurier, her.

Med nullkarbo mente jeg bare veldig lite i forhold til før :P
Og jeg vet at jeg vil fyke opp i vekt om jeg går til andre vaner, men vil det gå ekstra galt siden man har vært i ketolyse?

Det er normalt å legge på seg 2-3 kilo ved overgangen fra ketose til et kosthold med mer karbohydrater. Det er fordi de lagrene som tømmes i kroppen når du er i ketose fylles opp igjen. Med ketose er det også slik at desto oftere du faller av "vogna", desto vanskeligere kan det være å komme tilbake i ketose. Og når du gjør det, mister du 2-3 dagers fettforbrenning selv om du hopper rett tilbake på riktig kosthold.

Sitat:

Har også litt flere spørsmål, det blir sagt maks 30g karbo om dagen.. Er dette likt for alle uansett alder/kjønn/vekt/høyde etc? Og er det i såfall noen måte og regne det ut på ?

Tja, hvor har du det tallet fra? Kommer helt an på hvilken filosofi du velger. Skal du være i ketose, er det anbefalt maks 15 gram karbohydrat for kvinner (tror menn kan prøve seg på maks 20, i første omgang), men noen kommer i ketose selv om de spiser en god del flere karbohydrater enn som så. Du sjekker ved å bruke ketostix. Mange filosofier tillater flere karbohydrater, men da må det ses i sammenheng med fettinntaket, som bør være mindre hvis du spiser flere karbohydrater.

Sitat:

Jeg leste også at man kan trekke fiberinnholdet fra karbohydratinnholdet, stemmer det?

I næringsinnholdet for norske matvarer er kostfiberet allerede trukket fra. Kan være annerledes med mat fra utlandet.

Sitat:

Så var det litt matinfo: 1-2 skiver wasa husmann til frokost er det krise? :P
Kan være vanskelig og ha tid til å lage mat på morningen

Knekkebrød har mye karbohydrater, ta en titt her. Jeg vet ikke helt hvor mye et par knekkebrød veier, men det blir allikevel et kraftig (og kanskje totalt) innhugg i dagens karborasjon hvis du skal være i ketose. Skal du være det, bør de karbohydratene du får i deg først og fremst komme fra grønnsaker. Du kan bake erstatningsbrød i stedet (finnes oppskrifter i forumet, Lollypopbrødet er vel det suverent mest populære, Ziggylapper er også poppis).

Sitat:

Har også lest at folk spiser nøtter som snacks? Jeg trodde da virkelig at nøtter var proppa med karbo..

Det er forskjell på nøtter Paranøtter har færrest karbohydrater med 3 gram per 100 gram. Nøtter har jo også godt fettinnhold og mange andre gode egenskaper, så det er fint for kroppen. Men noen fråtsing blir det ikke snakk om Personlig spiser jeg kanskje 40 gram om dagen, men da som oftest oppi en salat eller så.

Sitat:

Og er det noen grønnsaker jeg må styre unna?

Grønnsaker som vokser over jorden er stort sett tillatt. Poteter er fy-fy, andre rotgrønnsaker bør du også styre unna. Du kan sjekke næringsinnholdet i de fleste matvarer her.

Tror de fleste her er enige i at når du begynner på lavkarbo (uansett hvilket opplegg du velger), er det greiest om du plukker ut én filosofi, holder deg til den og leser litteraturen. Det gjør det mye enklere for deg selv, siden det er til dels store forskjeller. Dessuten blir det prøving og feiling underveis, for å finne ut om enkelte matvarer, søtstoffer etc. stopper vektnedgangen din - og da er det veldig greit å ha en rettesnor å holde seg til mens man prøver seg frem.

Lykke til!

__________________
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Min journal
nattfrue er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketogen diett med utgangspunkt i Ketolyse Svar med sitat