Vis enkelt innlegg
Gammel 18-08-08, 22:33   #4
nattfrue
Seniormedlem

nattfrue sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Oslo
Alder: 49
nattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snill

Sv: Jeg har 35....

Jeg tror man må være forberedt på at det nødvendigvis vil være litt mer matjobb involvert hvis man skal leve lavkarbo enn hvis man lever på Grandis, sjokolade og spaghetti. Rett og slett fordi det ikke finnes så veldig mye ferdigmat med få karbohydrater (spesielt ikke ferdigmat som er "hele måltider" - á la pizza). Men, det betyr jo ikke at du ikke kan gjøre jobben lettere for deg selv - tror nøkkelen her er planlegging.

Lag mye mat i slengen og frys ned i porsjonspakker, for eksempel. Da har du noe du bare kan tine opp når du ikke "gidder" å lage mat. Bak lavkarbobrød som du kan spise når det går ekstra fort i svingene. Sørg for å ha ting i kjøleskapet som det tar liten tid å tilberede - for eksempel bacon, pølser med lavt karbohydratinnhold, ost, kjøttpålegg (godt å rulle sammen skinke eller kyllingpålegg med osteskiver, for eksempel), ferdigkuttet salat, noen kokte egg, majones, strimlet kjøtt som kan wokes sammen med grønnsaker og så videre.

For å være helt ærlig så synes i alle fall jeg personlig at matlagningen går kjappere enn før etter at jeg begynte på Ketolyse. Tror ennå ikke jeg har laget noe som krever mer enn en panne og en kjele. En personlig kajppmat-favoritt er dette: kutt bacon i terninger og stek. Når det er nesten helt sprøtt, tilsett noen asparges kuttet i biter. Stek videre et minutt eller to og ha i noen cherrytomater delt i to. La det surre til tomatene blir varme, og tilsett litt chilisaus (jeg bruker hjemmelaget pga at jeg ennå ikke har funnet en chilisaus som jeg både liker og som har karboinnholdet skrevet på flasken) - og vips. Det tar kanskje 7 minutter å lage, metter godt og smaker nam.

Oppskriftsforumet her er fullt av idéer, det er bare å prøve seg frem. Lykke til