Jeg må bare si en ting...
Jeg tror ikke vi skal bry oss for mye om hva Mat & Helse sier i den sjokoladetesten. I denne testen mener jeg de overdriver litt om hva som er sunt og ikke sunt. Hvor mye sunnere er f. eks. 1. plassen kontra 5. plass egentlig? 2%, 5 % eller 10 % sunnere? Jeg tror ikke forskjellene er så store jeg. Jo, sukker er usunt men i mørk sjokolade så er det så lite sukker at det utgjør vel ikke så veldig mye i gram uansett. Man må ha sunne tanker og ikke bli for ekstreme heller når man snakker om hva som er mest sunt og ikke. Og når man spiser lavkarbo så får man jo i seg mye mindre sukker enn før uansett så litt mørk sjokolade av og til gjør bare godt.
Bare man får i seg ekte mørk sjokolade (som inneholder 70 % kakao og over) så er det vel det samme hvilken type man spiser. Hver enkelt må jo finne sin favoritt og la smaksløkene avgjøre valget. Green & Black’s sjokolade er kjempegod den og sunn men jeg vil ikke spise den hele tiden bare fordi den vant en test. Det er jo masse andre gode sjokolader også, som Freia Dark, Lindt, Droste osv. Jeg vil ha litt variasjon. Men det var meg da...
Her er min test av mørk sjokolade;
Velg din favoritt, bare det står tallet 70 % og over på esken, da er du sikker på at den er veldig sunn.