Vis enkelt innlegg
Gammel 20-08-08, 23:35   #15
nattfrue
Seniormedlem

nattfrue sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Oslo
Alder: 49
nattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snill

Sv: Hei er ny! Tror jeg trenger tips

Opprinnelig lagt inn av AnjaS, her.

Hei!
Jeg lurte på.. Jeg er ungdom da.. men jeg har så sinsykt lyst til å slanke meg. Er det mulig for meg å følge et sånn " slankeopplegg" selv om jeg enda er i utvikling?
Isåfall. Gidder noen å hjelpe meg litt igang? Jeg er HELT blank når det gjeller ting som er bra å spise osv..

Du skriver ikke hvor gammel du er, men hvis du fremdeles vokser og kroppen din utvikler seg, vil jeg påstå følgende: ungdom i vekst skal ikke slanke seg. Spesielt ikke med slankepiller, med mindre en lege skulle mene at dette er helt nødvendig for å bekjempe et ekstremt problem. Men et sunt, sammensatt kosthold uten hvitt mel, sukker og andre høykarbo-varer, tror jeg ikke noen har vondt av, uansett alder. Du kan for eksempel prøve å kjøpe (eller låne på biblioteket) en bok av Fedon Lindberg, der vil du finne mye god kostholdsinformasjon som ikke er ekstrem, men sunn og passende for de fleste.

Vær aktiv og spis sunt. Det er bra for alle Kroppen din jobber fremdeles med å finne ut hvordan den skal formes. Gi den best mulig forutsetninger ved hjelp av en sunn livsstil, men ikke tenk på slanking. Er du veldig overvektig, tror jeg det kan være lurt å snakke med en lege.

Husk på at det er lett å være misfornøyd med egen kropp når man er i puberteten, fordi det skjer mye rart med kroppen som man ikke har kontroll over. Jeg husker selv at det var mange som hadde et trøblete forhold til kropp da jeg var i tenårene, jenter som trodde de var tykke selv om de slett ikke var det og så videre. Hvis man utvikler et problematisk forhold til mat og kropp i ung alder, kan det henge i lenge, lenge. Prøv heller å være sunn, og glad i deg selv og din egen kropp - det får du massevis igjen for resten av livet