Sv: Hvilken mat begynner man med til babyer?
Opprinnelig lagt inn av Magga Dutti, her.
Nå spør jeg fordi jeg ikke vet, men hva er grunnen til at du ønsker å gi meierismør? Jeg tenker at å kombinere karbohydrater med meierismør blir ugunstig. Det er jo greit med smør til oss som går på ketolyse, men dersom vi hadde spist alt det fettet vi har i oss samtidig som vi spiste karbohydrater så ville blodårene våre bli tjukke av aterosklerose. Blir det ikke slik med små barn også?
Som sagt, jeg spør fordi jeg ikke vet.
Synes det var et godt spørsmål. Jeg har også vært usikker på dette en stund, men nå leste jeg i Bedre uten brød (skrevet av en lege) at så lenge man holder seg under 70-100 gram karbohydrater per dag (og det er jo en god del) så er det helt greit med mye fett, så mye man vil. Problemet kommer når man spiser mye mer enn denne "dosen" og når man i tillegg spiser mye raske karber. De langsomme karbene er ikke så ugunstige sammen med fett som det de raske er, visstnok. Dessuten er fett og proteiner viktigere enn karbohydrater, så jeg gir heller det sunne meierismøret og kutter ned på usunne karbohydrater.
Jeg er litt i tvil om dette atopiske eksemet, men har tro på at fett vil virke gunstig inn på det.