Vis enkelt innlegg
Gammel 27-08-08, 21:07   #2
nattfrue
Seniormedlem

nattfrue sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Oslo
Alder: 49
nattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snill

Sv: Trenger noen råd ang. en ukes tid med reising.. :)

Jeg ville tatt med en pose eller to med paranøtter, litt sukkerfri sjokolade eller kanskje et par Atkinsbarer (jeg synes det er mer "mat" i dem enn sjokolade, men ingen av delene er jo helt optimalt å spise, da - dog bedre enn loff med syltetøy ) Tunfisk på boks, hvis du liker det? Baconkrisp, kanskje.

Jeg har bakt noen sesamostekjeks som burde holde seg fint i en tett boks eller lignende. Synes ikke de er så vanvittig gode (men helt OK, altså) - kan kanskje brukes i nødsfall. Oppskriften er som følger:

Sesam-ostekjeks

50 gram smør
50 gram sesamfrø
50 gram soyaprotein
50 grav revet Jarlsbergost (eller annen helfet hvitost)
1 egg
1 toppet teskje paprikapulver
½ teskje salt

Kjør smøret, paprikapulveret og saltet sammen i en foodprocessor til det blir mykt og godt blandet. Ha is sesamfrø, soyaprotein og ost og bland det sammen til en halvtørr masse. Ha i egget og blad igjen til en jevn, tykk masse. Rull massen sammen til en pølse, legg den i litt matpapir og sett pølsen i fryseren i 10 minutter. Skjær deigen i tynne skiver og sett på plate med bakepapir. Stekes på 175 grader i cirka 10 minutter, midt i ovnen, til de er gylne. Avkjøles helt før de spises – enten som de er, eller med pålegg på.

Jeg fikk 25 kjeks av denne, men de fløt ikke ut (noe jeg trodde de ville gjøre), så neste gang lager jeg heller en tykkere pølse og skjærer av cirka 12 kjeks. Deigen er lett å forme, så det går sikkert an å lage avlange firkanter i knekkebrød-størrelse og –form også.

Totalt 4-4,5 gram karbohydrat i hele deigen. (Da har jeg brukt Ketolyse-soyaproteinet med 2,8 gram kh/100 gram, hvis du bruker noe annet med annet karbotall, må du regne om litt.)