Sv: På snørra med lavkarbo
Kun etter trening. Det er ikke nødvendig å innta før. Det bare forstyrrer fettforbrenningen. Om man driver ekstremt langt og hardt må man innta under også. Slik jeg driver trenger jeg ikke det.
La om for 10 mnd siden og opplevde ingen variasjon, kun en rask bedring av energien. Jevn og god energi gjennom hele døgnet. Skjeier aldri ut heller. Var ekstrem på lavkarbo en stund og da ble treningen tung og hodet surrete når jeg presset meg. Så begynte jeg å innta kanskje 50g karbo etter trening og da ble det bra. Men jeg trener kortere enn konkurransene og denne gangen gikk jo første dagen fint, men 2 dagen dårlig. Det har ikke hendt at jeg har hatt 2 konk etter hverandre etter omlegging. Forøvrig var energinivået helt fint både før og etter konkurransene. Det er altså kun maks yteevne som vi snakker om her.
Jeg vil vel få inn en vinkling at lavkarbo ikke fikser alle problemer. Skal man yte på et høyt utholdenhetsnivå rundt anaerob terskel må man ha blodsukker. Men jeg tror at man kan kombinere. Lavkarbo ellers og passe på å fylle opp karbolagrene umiddelbart etter trening. Det er individuelle forskjeller på folk, men uten evne til å spalte blodsukker til melkesyre kan du gi opp å nå potensialet i en viss del av utholdenhetsidrettene.
Man må ikke bli for religiøs heller ;-)
|