Vis enkelt innlegg
Gammel 29-08-08, 12:29   #14
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: På snørra med lavkarbo

jeg kan ikke detaljene, men generelt regulerer kroppen ting etter behov. Når du begynner å jobbe aerobt hardt nok (feks sykler med pulse over 70-80% av maks puls og trener utholdende styrketrening over ca 10-15 reps) så begynner cellene å splitte blodsukker til melkesyre. Jeg kan ikke hormonene som er igang, det er noe med stresshormoner, adrenalin, etc i kombinasjon med insulin.

Men enkelt fortalt. Du presser kroppen til nivåer som normalt dekkes best med anaerob forbrenning ( melkesyredannelse) og dette trenger blodsukker. Det som ligger lagret i musklene er rimelig direkte tilgjengelig lokalt, men levra følger med og skiller ut blodsukker etter behov.

Dersom det er et problem for deg at blodsukkeret er høyere under trening får du heller begrense det som du sier og gi kroppen tid. Kroppen er langt bedre til å regulere blodsukker under trening enn ved hvile. Det er andre mekanismer igang. Men for deg kanskje strikt lavkarbo og et mål om ikke å få blodsukkerproblemer under trening. Du kan presse deg så langt du vil uten blodsukker også. Du får bare lavere maksimal yteevne , men utholdenhet er problemfritt uten sukker. Og styrketrening maks 10 reps lider ikke av dette.

Du kan blir sprinter, styrkeløfter, eller langløper/sykler :-)


Sist redigert av energibunten : 29-08-08 kl 12:54.
energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat