Sv: Dere som trener mye
Opprinnelig lagt inn av Helene, her.
Er bekkenløsning.
Merker bare smerter når jeg tar en sidelengs ball øvelse så jeg har droppet ballen og tar bare beina inntil videre. er bare på ene siden og.
Hei! Så flott at du er i gang med (opp)trening! Hvis du ikke har fått noe veiledning på riktige øvelser for bekkenløsningen, så vil jeg sterkt anbefale deg at du snakker med en treningsveileder eller fysioterapeut.
Det er mye du kan gjøre som ikke skal gjøre vondt, og som du skal merke som stabiliserende og oppstrammende på bekkenmuskulaturen. Sideveis'e utslag i bekkenet bør du unngå. Ting du kan gjøre:
-KNIIIIIIIIP! Dette kan du gjøre når som helst, og helst 30 knip hver dag. Kjør "heis" med underlivet, begynn ytterst, nederst og knip oppover innvendig. Hold når du ikke klarer å knipe lenger "opp", og hold et sek., før du slipper rolig. Gjenta 10 x 3 i løpet av dagen.
-Sittende balanse på ball. Sitt på stor ball med bena i gulvet. Finn nøytralstilling i bekkenet. Tenk navlen inn mot ryggraden under hele øvelsen (gjelder for øvrig alle balløvelser). Løft føttene fra underlaget og hold balansen så lenge som mulig. Touch selvfølgelig underlaget om du kommer helt ut av det. Hold på i ca 3 min.
-Diagonalhev på ball. Ligg på magen på ballen. Løft høyre ben og venstre arm opp, knip i mage hele veien, og litt i bekkenbunnsmuskulatur. Senk rolig og bytt; venstre ben og høyre arm.
-Bekkenhev på ball. Ligg på ryggen på matte, med føttene på ballen. Skyv/løft rumpa fra underlaget og skyv bekkenet mot taket. (Husk på det med navlen inn mot ryggraden. Du skal ikke knipe i magen, men flate den ut litt)
Jeg skal tenke meg om om det er flere som kan være gunstige for deg, litt vanskelig å gi konkrete råd når jeg ikke har snakket med deg om plagene dine "in person", men kanskje noe av dette kan være verdt et forsøk?
Hilsen treningsveileder