Vis enkelt innlegg
Gammel 02-09-08, 11:34   #3
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 45
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Migrene og kosthold

Bare å lese dette tar meg to år tilbake. Jeg hadde store problemer med migrene i stadig økende grad, og prøvde ut flere medisiner. Akkurat nå husker jeg ikke hva medisinene heter (begynner å bli en stund siden de var nødvendige), men jeg prøvde først en nesespray som trigget angst og depresjon som en bivirkning, og det er jo ikke akkurat et godt alternativ. Så fikk jeg utskrevet noen piller som fungerte kjempebra, men som kostet 180 kr for fire stk. Med opp til åtte-ti anfall i måndenen så ble det fryktelig dyrt, samt at det hendte jeg måtte ta to, og om anfallet eskalerte så var det nytteløst. Jeg kompenserte med den eneste smertestillende uten resept som fungerte, Fenazon, men om jeg brukte de for lenge av gangen (mer enn en uke) så ga de meg hodepine, magesmerter og reflux (jeg har hatt magesår, så det er ikke akkurat optimalt med store mengder smertestillende).
Da jeg la om kostholdet, først generelet, og den eneste karborike maten jeg spiste var fiberrik og noe syrnet melk, så merket jeg med ett at jeg hadde gått en stund uten anfall, og da jeg kuttet ned på alt av høykarbomat så forsvant anfallenene helt. Det var som å få livet tilbake.
Jeg har alltid elsket å være sosial, reise, dra på konserter, noe som vanskeliggjorde seg da jeg hadde så mange anfall som jeg hadde, jeg fikk problemer med å gjennomføre oppgaver på skolen, "heldigvis" tok jeg fotografiutdannelse, og mørkerommet dempet faktisk en del av anfallene, men å komme ut i lyset igjen, kunne igjen trigge dem. Jeg måtte slutte i jobben jeg hadde ved siden av studiene og skaffet meg en hjemmejobb i stedet for.

Ja, dete var mer bare min historie, men å være kvitt migrenen er totalt halleluja for meg. Det er noe av det beste som har skjedd, og bare for den saks skyld så er kostholdet verdt det.
Da jeg prøvde å spise høykarbo en knapp uke i påsken, litt for å teste kroppens reaksjoner, så kom den snikende tilbake, og jeg hadde et skikkelig anfall et par dager ut i forsøket mitt, samt at allergien kom tilbake (jeg er -helt utrolig nok- kvitt nøtte- og sitrusallergi, pelsallergi og pollenallergi ).
Så, det jeg vil fram til er at det er håp! Håper du finner ut av det, for livet med migrene er uforutsigbart og tidvis veldig deprimerenede. Samboer syntes ikke alltid det var like gøy å bli kasta ut av soverommet hvor han har pc-en sin og alle musikkleketøyene, fordi jeg måtte trekke for gardinene og ligge helt stille i mørket uten lyder eller bevegelser.

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat