Sv: Når fettet forbrennes, blir fettcellen borte eller "krymper" den bare?
Men jeg tror vi har en forbannelse her i Norge med den hersens brødmat-tradisjonen, med brød til frokost, lunsj og kvelds - at det liksom blir regnet som det "normale"...
Og den der tror jeg sitter hardt i mange av oss, selv når man har levd på lavkarbo en god stund... Man skal liksom til slutt gå over på såkalt "normal mat" igjen når man er blitt slank, forventes det, fordi det er jo det NORMALE.
Og HVA er så "normal mat" her i Norge? Ja, brød, brød og atter brød, til det tyter ut av ørene...
I Frankrike og Italia f.ek.s spiser de jo "middag" 2-3 ganger om dagen! Og fjerne man pastaen i Italia - som tross alt bare brukes som førsterett (primi piatti) - så står man igjen med et kosthold svært likt det franske: masse kjøtt, fisk og grønnskaker i monnevis. Brødet er bare et tilbehør til maten, en gang i blant, det får aldri spille den store hovedrollen som vi så generøst har gitt det her til lands...
Tenk på all den næringsrike maten de spiser mens vi dytter i oss brød, f.ek.s til lunsj. DET er snakk om tomme kalorier det (som vi lærte om på barneskolen )!
Jeg ser at vi her inne lider av dette også...vi prøver å erstatte det dyrbare brødet som vi er oppvokst med, med lapper, lapper med pålegg, alle brødtypene som lages som erstatning osv...
Og alt dette, bare fordi en eller annen helseminister på 30-tallet en gang sa at brød & melk var den O'store kilden til sunnhet?
Det er jammen ikke lett å være nordmann!