Sv: På snørra med lavkarbo
OK, en positiv sak og en negativ:
Positiv, skikkelig bra restitusjon og masse energi idag. Stafett og førsteetappe. Bare fløy frem i tet... Kunne stå på og ble fint sliten på slutte av høy fart. Dette virker :-)
Negativt, nå har jeg blitt forkjøla ! Det er 9 mnd siden siste snufs og såre hals, så jeg leser dette som en tydelig sammenheng mellom overinntak av sukker de 2 siste ukene.
Jeg har jo kjørt karboloading nå etter trening og inntatt mer enn jeg har forbrukt så jeg har nok absolutt ikke vært i ketose for å si det slik.
Men forkjølelsen kom igår og jeg brydde meg ikke om den og sprang idag også, så så alvorlig syk er jeg ikke.
Det blir nok mindre sukkerinntak fremover, kun det jeg forbruker på en trening. Mulig jeg må prøve å innta "sunnere" karbovarianter gjennom kosten enn å rådrikke sukker etter trening, men kroppen responderer helt forskjellig på karbo i de to tilfellene så jeg vet ikke. Mulig noe så enkelt som C-vitamin hadde gjort susen etter hver trening. Nå blir det hvile noen dager og null karbo for å bli frisk igjen.
Kombinasjon karbo og protein etter konkurranse er helt rå. Jeg har aldri tatt meg igjen så bra etter en slik lang og hard konkurranse som igår. Idag var jeg kun bittelitt kort eller støl i musklene, men ikke grunnet tomme karbolagre.
Jeg inntok ikke karbo til frokost idag, kun et par egg. Så er det bare å varme opp godt for å få igang den beste forbrenningen. Føles letter å styre formtopping nå siden energinivået blir uavhengig av matinntaket. Det er en av de store fordelene med lavkarbo synes jeg.
Jeg er ikke i tvil om at man kan prestere høyt på lavkarbo ellers og karbing etter trening. Min erfaring siste 2 uker er også at treninga jeg har gjort i sommer på litt for små karbolager har skjedd på litt for lav fart. Musklene har vent seg til litt lavere innsats, mens o2-opptaket og energiproduksjonene i musklene har blitt virkelig utfordret. Spesifisitet i trening er ifølge nyere forskning meget viktig. Derfor er jeg overbevist om at beste trening er med godt fulle karbolagre og en intensitet så lik konkurranse som mulig så ofte som mulig. Jeg kan da trene lenger og på en høyere hastighet før jeg blir sliten.
|