Vis enkelt innlegg
Gammel 09-09-08, 23:40   #12
nattfrue
Seniormedlem

nattfrue sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Oslo
Alder: 49
nattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snill

Sv: Vil to pizzastykker stoppe ketosen min?

Opprinnelig lagt inn av scartz, her.

Hvor mye skal egentlig til for å ødelegge kostholdet for visse perioder?
Unna meg en kaffe latte med litt fløte idag, har ikke bestemt meg enda om jeg skal ha dårlig samvittighet eller ei :P Spiser generelt 15-20 karbs per dag.

Er jo ganske ny i dette (jeg er nesten en uke gammel som lavkarbo fan! :P) og vet ikke hvor grensa går for småkos..

Ødelegger jeg alt om jeg spiser ris e.l. til maten min EN dag (per annen hver uke?) Tenker mest når jeg er på besøk hos svigers, tror ikke de hadde blitt særlig glad om jeg lot karboene ligge igjen på tallerkenen, da dette er "sunn og vanlig" kost for dem.

"Ødelegge" er jo et løst begrep, da. Hvis du med det mener å gå ut av ketose, så kan en porsjon ris være nok. Det er individuelt hvor mange karbohydrater man tåler før man går ut av ketose. Poenget med å ikke hoppe ut og inn av ketose hele tiden er at det er en omstillingsprosess for kroppen å gå over til fettforbrenning, og hvis man hele tiden skifter mellom dét og vanlig forbrenning, så blir det vanskeligere å komme i ketose igjen etterhvert.

Når det er sagt, så er ikke ketose noen "hellig gral" i seg selv. Du kan godt være i ketose og ikke gå ned, hvis du spiser feil - og du kan godt gå ned masse selv om du ikke er i ketose.

Ketogen kost er et ganske strengt regime. Det har sine fordeler og ulemper - fordelen er at det er rimelig svart/hvitt hva du kan spise, ulempen er også at det er rimelig svart/hvitt hva du kan spise

Med mindre man er veldig åpen om dietten man går på og har folk rundt seg som ikke må diskutere det ihjel hver gang man avstår fra poteter eller så, kan det være vanskelig å leve sosialt på denne måten. Da blir det et valg, da - skal man fortelle om det, prøve å spise seg "rundt" problemet (det er jo forbausende ofte at det går helt greit å spise bare kjøtt/fugl/fisk og grønnsaker), eller gå på tvers av dietten av hensyn til andre? Alt sammen er legitime valg, synes jeg - men det er klart at det siste alternativet kan få negative konsekvenser for kostholdet og effekten av det.

Lavkarbo i de fleste varianter er fortsatt ganske kontroversielt for mange. Om svigerforeldrene dine har en egen oppfatning av hva som er sunn kost, så synes jeg ikke det er så rart. Men hvis du forteller dem hva du holder på med og forklarer litt av vitenskapen bak det, kan det jo hende de er åpne for det, og støtter deg i valget - selv om det går på tvers av det de en gang har lært om kosthold?