Vis enkelt innlegg
Gammel 10-09-08, 21:56   #2
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Vann?

Opprinnelig lagt inn av Impulsiw, her.

Fikk forresten vite i dag at transfett ikke er lov i Norge eller i EU. Da slipper jeg i alle fall å bekymre meg om det. I USA er det lov.... Aner ikke hva transfett er egentlig - men tror det er fett som er bearbeidet slik at det ikke harskner. Litt "evigvarende" da.. kind of.

Er det sant? Når skjedde det? Det er jo helt haleluja i tilfelle, og da sliter vel de fleste margarinprodusenter?

Transfett er umettet fett fra planteoljer som er behandlet med ekstremt høy varme og og trykk fra hydrogen, såkalt "helt eller delvis herdet", sånn at molekylene har vridd seg fra noe som heter ciss til trans, uten at jeg kan utdype så mye mer. De blir på en måte "seende" ut som mettet fett, uten sammenligning forøvrig, da det oppfører seg helt annerledes i kroppen.

Dette sakset jeg fra Dr Lindbergs nettside:

Sitat:

Hva er så problematisk med en endret fettsyrestruktur?
Sagt på en enkel måte forstyrrer transfettsyrer balansen mellom det ”gode” (HDL) og det ”ugunstige” (LDL) kolesterolet i blodet. I tillegg øker disse fettsyrene innholdet av blodfettstoffer (triglyserider) og øker kroppens produksjon av betennelsesfremmende faktorer (serie 2 prostaglandiner). Disse endringene er blant annet med på å fremme betennelser i blodåreveggen og dermed utvikling av hjerte- og karsykdommer. Serie 2 prostaglandiner fremmer også betennelsesrelaterte sykdommer og plager som astma og allergi, psoriasis, leddgikt og fibromyalgi.

Så! Veldig stas OM det har blitt forbudt, så vidt meg bekjent gjaldt dette kun i Danmark av de nordiske landene

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat