Vis enkelt innlegg
Gammel 14-09-08, 14:34   #12
Løvetann
Medlem

Løvetann sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: Bor på landet
Løvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt likt

Sv: Spiser jeg for lite fett?

[b]

Opprinnelig lagt inn av Impulsiw, her.

Melange (…) er laget av de vegetabilske oljene soya, raps, palme og kokos.

Siterer fra Mat og Helse-intervju med en fagperson som advarer mot margarin:
(http://www.matoghelse.no/artikler/ma...-er-sunt!.aspx)
Hvis du har valgt margarin for helsas skyld, er det på tide å legge om vanene! Smør er sunnere - hvis vi skal tro Anna Haug, ernæringsfysiolog og forsker ved Norges landbrukshøgskole.

Riktig fettsyrebalanse
Vi må passe på at vi ikke får i oss så mye omega-6-fettsyrer at den viktige balansen i forhold til omega-3-fettsyrene blir forrykket. Anna mener at vi bør redusere margarinforbruket og erstatte det med fet fisk, raps- og olivenolje, smør, ost og kjøtt fra drøvtyggere, det vil si storfe, sau, geit og vilt. Da får vi et mer balansert fettinntak.
- En god balanse mellom omega-6- og omega-3-fettsyrer er foreslått til 2:1. I smør er det et brukbart forhold mellom disse, mens margarin og planteoljer fra blant annet mais, solsikke og soya inneholder store mengder omega-6.
- I likhet med i en rekke andre land i Europa og Nord-Amerika spiser vi mer soyafett enn noensinne. Soyaolje, margarin, majones, dressinger, kaviar og makrell i tomat er viktige kilder.
- Soyafett inneholder mye linolsyre, den vanligste omega-6-fettsyren i kosten. Stor overvekt av omega-6 kan fremme betennelsestilstander i kroppen og dermed bidra til astma og revmatisme.

Artikkelen inneholder forøvrig interessante opplysninger om både transfett, kolestrol og annet som har vært drøftet i denne tråden - for de som kan være interessert.

Løvetann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tida pause. Ellers lavkarbo/ketolyse/Skaldeman Svar med sitat