Sv: Trygt å spise Melange margarin-inneholder ikke transfett!
Norsk Matanalyse har på oppdrag fra Dagbladet analysert næringsinnholdet i fire ulike fastfoodmenyer: To hamburgermenyer, en pølsemeny og en kebab. - Resultatene gir en indikasjon på næringsinnholdet i denne type mat, men testgrunnlaget er for spinkelt til å trekke konklusjoner om de gitte produktene. En Big Mac-meny vil ikke alltid inneholde 54 gram fett. Det vil være variasjoner. Likevel vil burgermenyene fra McDonald's og Burger King være mer like fra gang til gang enn den kebaben du kjøper på et tilfeldig kebabsted, sier Kari Solvik, fagsjef i kjemi i Norsk Matanalyse.
To kjempegrillpølser i brød med løk, ketsjup og sennep (Food Express/Statoil), Big Mac med chips (McDonald's), Whopper Cheese med chips (Burger King) og kebabmeny (Malik's) er måltidene som er analysert. Alle menyer inkluderer en halv liter Coca-Cola.
 Slik ble maten analysert Hver meny (minus brus) ble kjørt sammen til en masse, for å få et korrekt bilde av hele menyen.Deretter ble måltidene analysert og næringsinnholdet kartlagt.
Til grunn for resultatene fra Norsk Matanalyse ligger en forutsetning om at folk spiser opp rubbel og bit.
Kaloriinnholdet var høyt i alle disse måltidene og strakte seg fra 1165 til 1572 kalorier. - Kaloriinnholdet i disse menyene er omtrent halve dagsbehovet for en voksen mann. Spiser man dette for ofte, kan man få et pålegg i vekta som slett ikke er gunstig. Dette er ikke hverdagsmat og overhodet ikke sikringskost. Slik mat bør være forbeholdt spesielle og sjeldne anledninger, sier professor Svein Olav Kolset på Institutt for ernæringsforskning ved Universitetet i Oslo.
For mye fett
De norske anbefalingene for et godt, sunt måltid er 10- 15 prosent protein, 30 prosent fett og 55- 60 prosent karbohydrat.
Felles for de fire fastfoodmenyene er at de scorer altfor høyt på fettinnhold i forhold til anbefalingene.
Elsker pølse
Som ernæringsprofessor føler Kolset seg forpliktet til å formane om at denne typen mat bør en ikke spise mer enn én gang i uka.
- Selv elsker jeg pølse med lompe. Det har jeg fra min far. Men jeg passer meg for at det ikke blir for ofte. Pølser er helgekos.
Dessuten er det forskjell på folk.
- Folk som er fysisk aktive, kan tåle å spise mye av gatematen. De brenner det av seg, men det kan likevel gi andre uheldige effekter på helsa. Problemet er at folk generelt ikke er så aktive lenger.
Professoren tør ikke kåre best og verst blant de ulike fastfoodmenyene, men drister seg til noen generelle betraktninger.
- Mangelen på grønnsaker i disse menyene er slående, kanskje med unntak av kebaben. Men den er jo så feit at jeg ikke skjønner hva de har gjort med den. Kebaben har egentlig potensial til ikke å være så verst med blandingen av brød, kjøtt og grønnsaker. Problemet kan være at det benyttes utspedd kjøtt og at de legger for mye feit saus på.
Han er slett ingen uttalt tilhenger av potetpinner fritert i olje.
- Pommes frites er potetmishandling. Poteten er en god rotfrukt, men den er som en svamp med stor oppsugingskapasitet. Du suger nærmest i deg reint fett når du spiser pommes frites, sier Kolset.
- Setter du bare hamburgere uten pommes frites opp mot pølser, er hamburgere å foretrekke. Hamburgeren er mer reint kjøtt, mens pølsa er utspedd med fett.
Ernæringsmessig får all gatematen det glatte lag.
- Denne maten er billig og dårlig. Jeg frykter at det danner seg en underklasse som kjøper og lever på møkkamat, sier Kolset.
|