Sv: Transfett, mettet fett og forhøyet kolesterol
Opprinnelig lagt inn av Magga Dutti, her.
Jeg sier at det er en sammenheng på den måten at den vaskulære typen er en livsstilssykdom i den forstand at den skyldes blodpropper, blødning og høyt blodtrykk. Alzheimer, frontallappdemens, Lewy Body, alkoholdemens, Creutzfeld Jakobs sykdom og andre demensformer skyldes andre ting, primært de jeg ramset opp i starten.
Jeg orker ikke å google rapporter til deg. Hvis du er interessert nok gjør du det sikkert selv. Jeg har ganske mye litteratur om demens som jeg gladelig deler med deg hvis du er interessert.
Du forstår ikke helt hva jeg skriver. Problemet er at det generelt er gjort lite eller ingen forskning på sammenhengene mellom HC/LF-kosthold og lidelser. Grunnen til dette er jo åpenbar; HC/LF-kosthold er det offisielt sunne og nåde den som setter spørsmålstegn ved det.
Jeg har en god venn som er nevrolog og har drevet forskning på bl.a. demens i flere år. Ifølge ham er det ingen som har angrepet problematikken rundt et "normalt" (HC/LF) kosthold og f.eks. demens. I motsetning til deg er han ydmyk i forhold til hva man vet og ikke vet om denne type lidelse. Jeg antar ydmyketen øker proporsjonalt med kunnskapen.
-
|