Sv: Transfett, mettet fett og forhøyet kolesterol
Opprinnelig lagt inn av energibunten, her.
Nei her er jeg enig med Impulsiw. Vektnedgang kommer generelt ved inntak av mindre næring enn man forbruker.
Men at mat påvirker oss er helt klart. Jeg vet ikke om mat endrer energiomsetningen vår særlig mye, men at mat påvirker helse, psyke, hormonnivå, forbrenningstype og ikke minst appetitt er jeg helt klar på.
Veldig enig tar man inn mer enn man forbruker blir man jo fet uansett om det er brødskiver, egg og bacon eller sjokolade.
Helt enig i at mat påvirker oss både psykisk og fysisk.
Det med apetitt er jo et springende punkt. Noen har stor matlyst, andre har det ikke. Bare se et kull med valper. Noen er tykke, noen er slanke. Følger man med de tykke, ser man at de legger i seg mer mat enn de slanke. De spiser samme type mat. Så med noen hunder kan man ikke ha maten stående framme, men gi tilmålte posjoner. Sånn er det med noen barn også. Noen spiser seg overmette rett og slett. Slik starter problemene fra barnsben av.
Nå var jeg tynn hele barndommen, så jeg hadde ikke noe fedmeproblem. Det kom senere. Startet i tenårene med "trøstespising". Smøre seg et lass med mat, legge seg på senga og lese. Så var den onde sirkelen med overspising i gang.
|