Sv: Transfett, mettet fett og forhøyet kolesterol
Opprinnelig lagt inn av Magga Dutti, her.
Det meste?
Tror kanskje du skal være litt forsiktig med å si det høyt.
Det siste du skriver er jeg helt enig i. Man kan minke sjansene for mange sykdommer ved å ha et sunt liv. Men det er likevel utrolig mange sykdommer og lidelser som ikke har med livsstil og matinntak å gjøre, og da kan det føles veldig tungt når man blir rammet og mange tenker at man kan skylde seg selv, og at man burde stått over den sjokoladen osv.
Barn med astma, blodkreft og muskelsykdommer? Skyldes det en feil livsstil?
Testikkelkreft, MS, lungebetennelse og hjernehinnebetennelse?
Det er utallige sykdommer og lidelser som ikke skyldes livsstil, og da er det litt skummelt å virke så kategorisk som du gjør, synes jeg. Mange kan oppleve det som en ekstra belastning i tillegg til belastningen med sykdommen.
Jeg hadde aldri skrevet det om jeg ikke mente det. Grunnen til at jeg skriver det er faktisk fordi jeg står for det. Ja, jeg tror det meste av sykdom kan relateres til livsstil. Ikke ALT, men det meste. Astma kan komme av røyking, feks. røyking i svangerskapet. Dårlig kosthold også, siden det kan senke immunforsvaret. Astma og allergier er forresten også blitt satt i sammenheng med den økende bruken av antibakterielle midler, som fjerner alt av bakterier. Blodkreft har jeg lest er blitt satt i sammenheng med bla. høyt inntak av kunstige søtningsstoffer hos barn (jeg er ingen ekspert, dette er noe jeg har lest, det kan være bullshit men jeg tror også det kan være noe i det). Når jeg ser på mamma og hennes livsstil skjønner jeg godt hvorfor hun har KOLS og også muligens MS. En av Kwasniewskis MS-pasienter ble jo helt frisk etter å ha lagt om til hans kosthold, står det i en av bøkene hans.
Nei, jeg mener ikke at all sykdom kan kureres med en sunn livsstil og ei heller at all sykdom stammer fra en dårlig livsstil, men jeg tror absolutt det meste av sykdom faktisk KAN relateres til livsstilen, enten grunnlaget er blitt lagt i mors mage eller senere. Det er selvsagt også ting vi ikke så lett kan gjøre noe med, som feks. økende foruresning og stoffer som finnes i hudpleieprodukter og lignende. DET er skummelt.