Sv: NRK1 kl: 19:30 - aspartam kan føre til overvekt
Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.
Dette er noe som gjør at jeg nesten på et punkt gruer meg til å få barn, hvordan forholde seg til godteri og brus?
Jeg observerer jo mamma og pappa som besteforeldre, som putter i toåringen til søstra mi kjeks og is med ujevne mellomrom. Hvordan fortelle dem at det ikke er greit dersom jeg får barn?
Jeg vil nemlig ikke gi et eventuelt avkom noe særlig med godteri, men heller ikke totalforby, og i hvert fall ikke lettprodukter i den tro at det er bedre. Kjempevanskelig! Jeg vet jo at det er stor disponering av diabetes fra min side i slekta, og at det derfor vil være viktig for et eventuelt barn og få et sunt og godt forhold til mat og belønning tidlig.
Enig, Iset. Det er kjempevanskelig!
Og enda vanskeligere blir det når du får flere barn, for hvordan kan man nekte ettåringen godteri når eldstemann får? Selv om man helst ville vente til 2-3-årsalderen med sånt? Nei det er ikke lett, jeg har svelget så mange kameler at jeg er helt hårete i halsen! Jeg skulle ikk gi godteri før den og den alderen, jeg skulle aldri gi lettprodukter, jeg skulle aldri gjøre ditt og alltid gjøre datt. Men når man står der med valpeøyne på seg og ikke vet frem og tilbake, nei det er fader ikke lett. 
Lettere blir det jo ikke når man har svigerforeldre som mener kos og kjærlighet = sukker (og som samtidig sliter med vekta selv og ALLTID snakker om vekt og fedme!!). Greit at ungene koser seg der borte, men jeg skal ha meg frabedt det intense fokuset på vekt som de har! Her hjemme fokuserer vi på sunnhet, aldri ALDRI vekt.