Vis enkelt innlegg
Gammel 17-09-08, 13:26   #1
gullahar
Juniormedlem

Medlem siden: Feb 2008
gullahar er på en erverdig vei

Påståelig helsekost-mann

Var innom en helsekostbutikk i går og spurte etter sukkerfri sjokolade. Utvalget var noe begrenset - de hadde bare en type (har glemt navnet).

Sjekka næringsinnholdet, og fant at den inneholdt 57g karber pr.100gr. Jeg sa til helsekostmannen at det var litt i meste laget for meg, noe som da førte til en lang utgreiing fra hans side der jeg ikke slapp til med hverken spørsmål eller kommentarer.

Han gikk tydeligvis ut fra at jeg var diabetiker, og sa at disse karbene ikke hadde noe å si for endringer i blodsukkeret. Og videre at sjokoladen bare ble kjøpt av diabetikere, bla, bla, bla.

Så ymtet jeg frampå om at karber i og for seg hadde den samme virkningen på blodsukkeret som sukker, men det ville han ikke høre på. For karbene i denne sjokoladen ble visstnok ikke tatt opp av kroppen.

Jeg følte meg litt overkjørt, og valgte å forlate butikken uten å kjøpe sjokoladen.

Men lurer jo på hvem som har rett...

På sukkerfrie sjokolader jeg har kjøpt før, er det jo ofte mange karber før man trekker fra sukkeralkoholene. Sjokkisen jeg så på i går var søtet med maltitol, men det sto ikke noe spesifikasjon om hvor mange av karbene som var sukkerarter eller sukkeralkoholer.

Kan man stole på at "sukkerfri" og "no sugar added" virkelig ikke har karber?

gullahar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat