Vis enkelt innlegg
Gammel 17-09-08, 12:51   #6
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 45
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Påståelig helsekost-mann

Opprinnelig lagt inn av gullahar, her.

Dette var en ren sjokolade. Varedeklerasjonen sto på norsk (eller annet nordisk språk - jeg husker ikke), og karbohydratene var dessverre ikke spesifisert.

Trodde jeg hadde grei kontroll på dette, men her kommer et dumt spørsmål:

Når man skal regne effektive karber, så kan man trekke fra sukkeralkoholer. Korrekt? Men hva med disse kostfiberne, kan de også trekkes fra?
Og er maltitol en sukkeralkohol eller kostfiber?

Framfor meg nå, har jeg Cloetta sin Mjölchoklad.

Næringsinnholdet pr. 100 g i denne er:
Energi: 2000kj/460kc
Protein: 10g
Karbohydrater: 53 g, hvorav sukkerarter 12 g og sukkeralkoholer 40 g
Fett: 32g
Kostfiber: 2g
Natrium: 0,1g

Da har jeg regna at denne sjokkisplata på 100g inneholder 13 g karber. Og spist med nesten god samvittighet.... For den inneholder melkepulver, noe som sikkert ikke er helt bra...

Kostfiber skal ikke trekkes fra, de er allerede trukket fra på norske varer. I USA kan man trekke dem fra siden det ikke er gjort fra før av, men ikke her i landet. Sukkeralkoholer trekkes fra ja. Maltitol er et rent sukkeralkohol og skal trekkes fra.

Det er altså 13 gram netto (effektive) karbohydrater pr. 100 gram i den sjokoladen du lister opp over her.