Sv: Uhøflig?
Jeg synes ikke det var uhøflig av deg. Og om det så hadde vært det, så drister jeg meg til å si: hva så? For min egen del må jeg i alle fall si at det er viktigere å spise de tingene jeg vet er bra for meg enn å være høflig (innenfor visse grenser, selvsagt). Dessuten blir man vel invitert på mat på grunn av helt andre ting enn maten, sånn egentlig? Jeg ber i alle fall ikke folk hjem til meg på middag for å få dem til å spise mest mulig, men fordi jeg synes det er hyggelig å ha dem der. Mat har fått en plass i både vår og andres kultur som et slags bakteppe for sosial interaksjon, men det er jo ikke egentlig maten som er viktig. Det viktige er det sosiale. Og såvidt jeg vet finnes det ikke så mange kosthold som forhindrer deg fra å snakke
Men, når det er sagt, så skader det jo ikke å "kompensere" litt heller, kanskje. Poengtere litt ekstra at man er glad for å bli invitert, komplimentere den delen av maten man faktisk spiser og så videre - bare for å understreke at man setter pris på det hele selv om man ikke spiser av all maten?
Det er jo helt legitimt å si for eksempel "beklager, jeg kan ikke spise det der, jeg er allergisk mot skalldyr" hvis man blir bedt på middag og det plutselig serveres kreps. Da sier man nei takk av helseårsaker. Det samme gjør en lavkarber som takker nei til sukker.