Vis enkelt innlegg
Gammel 18-09-08, 22:08   #17
MHM
Ikke flink, men god...;-)

MHM sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 50
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Sv: Ketose til Lindberg

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Det er en ting jeg har lurt litt på, og som boken ikke gir noen klare svar på. Jeg spiser verken frukt, noe slags korn, melkeprodukter eller søtning, disse matvarene gjør meg svært uvel. Kan jeg da tillate meg mer fett? Som bacon en gang i blant, og ikke nødvendigvis de magre kjøttypene?

Dine karbohydrater kommer da altså fra belgfrukter, grønnsaker, bær og nøtter? Det er ikke noe problem å bruke bacon innimellom da, særlig også fordi du nødvendigvis ikke bruker smør, ost, fløte og rømme så lenge du ikke spiser melkeprodukter. Fedon er mye mer liberal til mettet fett nå, mens aberet med bacon jo også er at det er røkt, bearbeidet og ofte stekes hardt. Noe annet: Du vil sikker touche ketose innimellom da du har såpass få karbohydratkilder. Det er for noen ikke et problem, mens andre føler seg bedre ved å legge til frukt eller knekkebrød f.eks. slik at de ikke hopper ut og inn av ketosen. Men dette tror jeg kanskje du har erfaringer fra da du gikk på Atkins? Den ketosiske prosessen starter når man kommer under 100 gram karbohydrat, mens nyreterskelen for de fleste ligger på rundt 40 gram karbohydrat per dag (når ketonene går fra blod til urin i nyrene). Du har kanskje regnet på hvor mye karbohydrat du får nå?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Jeg spiser belgefrukt omtrent hver dag, ikke så mye om gangen (50-100 gram hver dag, eller mindre), da også peanøtter. Kan dette være årsaken?

Antakelig er det årsaken ja. Sjekk om du er bedre av linser enn bønner/erter. Om kikerter gir samme plager. Skyller du de hermetiske bønnene godt (slimet de skiller ut er det som gir mest gass pga det er det løselige fiberet = prebiotika)? Kanskje venner magen seg til det etterhvert. Men egentlig er det jo positivt med gass da - det betyr at det er "liv i leiren"... Skjønner imidlertid at det er plagsomt. Hvis det ikke gir seg, og du vil fortsette med belgfrukter, finnes det et preparat som heter BeanNo (helsekost), som kan hjelpe.