Vis enkelt innlegg
Gammel 18-09-08, 22:22   #19
MHM
Ikke flink, men god...;-)

MHM sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 50
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Sv: Ketose til Lindberg

Opprinnelig lagt inn av Anne, her.

Nyreterskelen...hva mener du med det, MHM?

Jeg mener det som står i parentesen egentlig. I nyrene blir blodet renset/filtrert, og urin blir produsert. Når det er en høy nok konsentrasjon av noe i blodet, slipper det til slutt over i urinen, og vi kan ta urinprøve for å sjekke "tilstanden" av diverse (slippe å ta blodprøve). Dette er grunnen til at sukker i urinen betyr et veldig høyt blodsukker. Og dette er grunnen til at vi kan være i ketose (i blodet, i kroppen), selv om det ikke synes på ketostixen.

Vet ikke om jeg forklarer så bra akkurat... Når vi går begynner å spise under 100 gram karbohydrater begynner det å dannes ketoner som kan måles med en blodprøve (men ikke utslag på urinprøve ennå). Ved et kosthold med under 40 gram karbohydrater begynner konsentrasjonen av ketoner å bli så høy at det i nyrene presses gjennom "filteret" (= nyretubuli), og over i urinen. Terskelen = når dette skjer. Terskelen er individuell, samt at den kan påvirkes av hormoner, medisiner og alkohol f.eks.