Sv: Ketose til Lindberg
Opprinnelig lagt inn av MHM, her.
Dine karbohydrater kommer da altså fra belgfrukter, grønnsaker, bær og nøtter? Det er ikke noe problem å bruke bacon innimellom da, særlig også fordi du nødvendigvis ikke bruker smør, ost, fløte og rømme så lenge du ikke spiser melkeprodukter. Fedon er mye mer liberal til mettet fett nå, mens aberet med bacon jo også er at det er røkt, bearbeidet og ofte stekes hardt.
Jeg bruker meierismør til steking, da. Opplever ingen problemer med det, jeg bare kuttet ut melkeprodukter noen dager og ble i bedre form i magen, og mindre slim i halsen Men jeg bruker ikke typ ketolyse-mye! Jeg bruker akkurat sånn at det er nok å steke i!
Sitat:
Noe annet: Du vil sikker touche ketose innimellom da du har såpass få karbohydratkilder. Det er for noen ikke et problem, mens andre føler seg bedre ved å legge til frukt eller knekkebrød f.eks. slik at de ikke hopper ut og inn av ketosen. Men dette tror jeg kanskje du har erfaringer fra da du gikk på Atkins? Den ketosiske prosessen starter når man kommer under 100 gram karbohydrat, mens nyreterskelen for de fleste ligger på rundt 40 gram karbohydrat per dag (når ketonene går fra blod til urin i nyrene). Du har kanskje regnet på hvor mye karbohydrat du får nå?
Aha! Her lærte jeg jo noe nytt! Jeg regnet ut kh-mengden de første fire fem dagene, og kom på et dagsgjennomsnitt på i underkant av søtti. Noen dager ca femti, noen dager opp i hundre. Problemet var jo at jeg ikke gikk ned i ketose lenger (lå på rundt 25-35 lenge), og har så langt hatt god effekt (enn om det har gått kort tid) på å spise mer kh. Jeg har testet med sticks litt innimellom for å forsikre meg om at jeg ikke er i ketose, men da nytter det altså ikke. Jeg falt ut av målbar ketose ved ca førti da jeg økte karbene på Atkins. Men jeg har ikke følt noe på det, jeg var jo i ketose så lenge, så kroppen var kanskje godt vant.
Om jeg spiser knekkebrød får jeg vondt i magen, om jeg spiser frukt får jeg tingling i hodet, om du skjønner hva jeg mener. Jeg tåler sukker svært dårlig, og blir ekstremt urolig. Eksempelvis når jeg tar glukosebelastning så føles det som om jeg skal dø av sukkersjokk, nærmest, før jeg krasjer totalt en liten stund etterpå... Jeg har faktisk ikke spist bær! Der sier du noe! Bær er vel et ok mellommåltid, og man kan vel spise det hver dag?
Sitat:
Antakelig er det årsaken ja. Sjekk om du er bedre av linser enn bønner/erter. Om kikerter gir samme plager. Skyller du de hermetiske bønnene godt (slimet de skiller ut er det som gir mest gass pga det er det løselige fiberet = prebiotika)? Kanskje venner magen seg til det etterhvert. Men egentlig er det jo positivt med gass da - det betyr at det er "liv i leiren"... Skjønner imidlertid at det er plagsomt. Hvis det ikke gir seg, og du vil fortsette med belgfrukter, finnes det et preparat som heter BeanNo (helsekost), som kan hjelpe.
Jeg bruker kun tørket belgefrukt (for det første synes jeg det smaker bedre enn hermetisk, det er også billigere, og jeg har blitt fortalt at disse også er bedre enn hermetiske, stemmer det?). Men når de ligger i bløtt, så blir det også litt slim, jeg er kanskje ikke flink nok til å skylle dem.
Plagene oppsto først denne uka, og jeg begynte å spise belgefrukt den første september. Tusen takk for tips Jeg håper jo at det går over, for foruten om det, så har jeg ikke følt meg så bra siden den første tiden på Atkins 
Takker for utførlig svar! Det er stadig så mye å lære, altså!

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
|