Sv: Søtningsmiddel vs sukker ?
Hei.
Jeg bruker rent druesukker og honning.
Jeg unngår kunstige søtningsmiddel. De er ofte laksative (unntatt sukrin). I tillegg er det slik at de er inntakte når de kommer til tarmen. Her undergår de gjæring av slemme bakterier som P. mirabilis (assosiert med revmatisk gikt) o. s. v. Dette skal visstnok forverre candida o. s. v. òg.
Honning har sterk smak og derfor bruker du mindre. Det minner næringsmessig om sukker: 50 % fruktose, 50 % glukose. Jeg skal begynne med sort melasse, fordi det har meget mye mineraler (1 ss = 20 % av anbefalt daglig inntak av magnesium, kalsium, kalium og jern). Druesukker taes opp umiddelbart av kroppen, uten å gjøre betydelig skade. Fruktose derimot, gjør langt mer skade på kroppen enn glukose, gjennom glysering av bl. a. proteiner og fett (særlig flerumettet fett). Dette er et eksempel.
For masse kommentarer på fruktose, bla deg gjennom her.
Dr. Eades (av Protein Power) sier at at små doser fruktose (fra sukker, tror jeg) faktisk forbedrer insulin-følsomheten (som er bra). Litt sukker i teèn eller kaffen er ikke farlig. Ikke bli paranoid. Jeg tror forbedringen skyldes at insulinet stiger til den grad at muskler med frie fettsyrer begynner å frigi dem, som gir økt insulin-følsomhet, også efter at insulin-nivået synker. For sakens skyld: muskler med frie fettsyrer er insulin-resistente. Det er slik kroppen greier seg med lite glukose i kosten. Kroppen er genial.
Jeg spiser ca. 60 g karbohydrat dagen. Det er nok til å unngå å gå ned mer i vekt. Derfor kan jeg med god samvittighet innta druesukker og honning, fordi det er en del av dagskvoten. Dessuten er jeg ungdom, og hjemmelaget iskrem til frokost er deilig.
Så, ja, det handler mye om balanse, og hva kroppen din tåler. Det viktigste er at du får i deg nok vitamin D (og delvis K2), så insulin-følsomheten din er god. Kitavan-stammen lever mest på søtpoteter og fisk. De skal i teorien dø av glysering (bl. a. hjertekarssykdommer), men ser ut til å greie seg fint. Masse sol (vitamin D3) og endel Omega-3 (som også forbedrer insulin-følsomheten på sikt).
|