Vis enkelt innlegg
Gammel 22-09-08, 11:18   #9
mini me
Medlem

mini me sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Alder: 53
mini me er på en erverdig vei

Sv: Søtningsmiddel vs sukker?

Well, det er helt sikkert med smaken som med baken
Nå brukte jeg en del tid og energi i helgen på å prøve meg frem med forskjellige søtningsstoffer. Har jo hatt Splenda som har funkert greit i eggedosis f.eks. Så innvesterte jeg i Sukrin, og tenkte jeg skulle bake kake som både ungene og jeg kunne kose oss med. For en skuffelse... skikkelig motbydelige greier altså. Så nå pælmer jeg alt som heter kunstig sukker og godteri. Har tidligere tenkt at folk var vel drøye i hvor ren maten skal være, men har nå altså nådd min grense selv! hehe
Tenker at det er godt for dere som kan spise det... men jeg blir fysisk uvell av det nå. Så da tenker jeg at det er bedre å unne seg en halv frukt og 5 nøtter enn de greiene der.
Og forresten... hvor vidt ting er kjemsik fremstilt eller ikke... så står det nå på hjemmesiden til Sukkrin: " Sukrin (Erythritol) finnes i små mengder i frukter og andre matvarer, men ikke så mye at man kan utvinne det i store mengder. Man bruker en bakteriekultur for å fermentere karbohydrater (glukose), som da blir omdannet til Erythritol. Det blir renset, krystallisert og tørket, og resultatet er et rent produkt, Erythritol. Dette er samme prosess som vin, ost og yoghurt går gjennom, og er derfor helt naturlig." Her synes jeg ærlig talt at man trekker ting inn i en grå sone...
Uansett... jeg syntes Sukrin smakte kjemi... og jeg ble uvel av det, og ungene klaget på at de ble såre på tungen.... ut med driten!

All is well and getting weller.
mini me er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat