Sv: Overskredet karbogrensen - kan det repareres?
Opprinnelig lagt inn av Oban, her.
Det mest effektive brennstoffet er ATP (adenosintrifosfat). Dette skaper masse energi, men kroppen tømmes i løpet av få minutter.
Deretter overtar karbohydrater. De kan levere energi til å holde høy aktivitet i ca. 45 min.
Deretter overtar fettforbrenning, og aktivitetsnivået på reduseres betraktelig.
Dette er gammel treningslærdom, men har sannsynligvis relevans også for oss på lavkarbo.
ATP er energiskapende på den måten at molekylet frigir energi når det spaltes fra ATP til ADP (og videre til AMP) (tri, di, mono), og både glukose og ketonlegemer blir omdannet til ATP. Det tar aldri slutt på ATP produksjon i kroppen før en dør altså... Energi blir dannet og brukt hele tiden uansett om kilden til energi er fett eller karbohydrater.
Det du spør om er egentlig hvordan kroppen velger hvilke molekyler som brytes ned og omdannes til frigitt energi i kroppen. Slik jeg har forstått det, så velger kroppen alltid glukose hvis det er tilgjengelig. Hvis det ikke er det (ved sult, eller ketogen diett uten karbohydrater) går cellene over til å bryte ned fettsyrer i stedet. Da dannes ketonlegemer, som cellene kan bruke til å produsere ATP.
Jeg fant et innlegg som MHM har skrevet som kanskje gir svarene du er ute etter
Opprinnelig lagt inn av MHM, her.
Glykogenlagrene er på ca 300-400 gram per person, fordelt på muskler og lever. De som trener mye har større lagringskapasitet. Om man er i ketose så er lagrene NESTEN tømt hele tiden - men noe karbohydrat er der. Om man spiser vanlig lavglykemisk så er det nok til å fylle lagrene. Om morgenen er lagrene mindre enn på kvelden hos alle.
Hvor raskt glykogenlagrene tømmes er avhengig av intensiteten på treninga. Om man står stille eller rusler av gårde, så er det 100% fettforbrenning i kroppen og ikke bruk av glykogen. Så fort man får opp dampen, vil det være en fordeling mellom fett og glykogen brukt som energi. Ved sprint og styrketrening (anaerobe aktiviteter) er det 100% glykogenforbrenning. INTENSITET er altså stikkordet. Dessuten er det individuelle forskjeller (genetisk, hormonelt, fysisk form m.m.), som gjør at det er helt umulig å si NÅR glykogenlagrene er tømt under en treningsøkt.
Glykogenlagrene kan altså tømmes ved trening, og man vil da, ettersom jeg kan skjønne raskere komme i ketose igjen..?