Vis enkelt innlegg
Gammel 30-09-08, 13:44   #8
MHM
Ikke flink, men god...;-)

MHM sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 50
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Sv: "Slankesukker" kan være fetende (Fruktose)

Opprinnelig lagt inn av energibunten, her.

HFCS - High Fructose Corn Syrup er brukt masse av i brus, iallefall i USA. Lages billig av mais. Dette er ansett som den viktigste årsaken til fedme og metabolske problemer som Dia 2 i USA. Dette sier ikke at fruktose direkte er skadelig slik, men i store mengder og i vekselvirkning med annen mat er det ille for helsen.

Men high fructose corn syrup er en blanding av fruktose og glukose, i et forhold 55/45 omtrent. Og brukes i brus i USA.

Mulig at frutose alene er bedre enn sammen med glukose ja, men jeg vil si at det er glukose som er problemet, ikke fruktose. Dog: Fruktose er fortsatt et hvitt sukker uten noen næring/verdi. Spørsmålet er om det kan være bedre å søte yoghurten sin og havregrøten med dette for folk flest? Jeg vil si ja mtp GI = 25 og mer tannvennlig, samt at det er søtere.