Vis enkelt innlegg
Gammel 01-10-08, 09:41   #37
energibunten
Seniormedlem

Medlem siden: Dec 2007
Alder: 54
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Trygt å spise Melange margarin-inneholder ikke transfett!

Vi er vel like standhaftige ;-), men... animalsk fett er en meget feil terminologi på en type fett som er av den mest stabile og av den helt naturlige arten. Det er ikke dette folk får dårlig helse av.

Men uansett nyanser, så virker iallefall naturlig og hel mat generelt bedre enn prosessert mat. Følger man det kan mange vrier på kostholdet funke bra.

Men at inntak av mettet fett på kort sikt kan gi et kolesterol i øvre del av nivåspekteret er vel sant. Men slike kortsiktige endringer vha kosthold er det vi vel her inne mener ikke er relevant. Det er de langsiktige endringene som gjelder.

Type fett som inntas i kosten endrer selve strukturen i celleveggene i kroppen. Strukturen (type fett) i celleveggene påvirker det langsiktige nivået av kolesterol i blodet. Fra lipidteorien selv henter jeg at mye flerumettet fett i celleveggene kan øke opptaket av kolesterol. Mer mettet fett i celleveggene minker opptaket av kolesterol. Da kommer kjensgjerningen, er et høyt kolesterolbehov bra eller dårlig ? Dersom man får et lavt kolesterol fordi man forbruker mye kolesterol, er dette bra ? Mange her inne ser dette på lang sikt og jeg er ganske overbevist om at et lavere behov for kolesterol er det beste da dette vil på lang sikt påvirke kolesterolproduksjon og nivåregulering ned på et lavere nivå. Jeg mener at struktur i celleveggen på lang sikt er den beste måten å da fikse kolesterolnivået på. En struktur der man ikke overdriver mengden av flerumettet fett som er mer offer for oksidering og skader fra frie radikaler.
Denne langsiktige tankegangen er ikke fokus fra vitenskapen, da man ser for kortsiktig på hvordan inntak av type fett endrer kolesterolet.

Dette er grunnen til at jeg setter kolesteroldebatten litt på hodet og utbasunerer at stabile enumettet og mettet fett og gjerne animalske fetter er best egnet til å skape langsiktig god helse.

I tillegg styres dessverre kolesterolnivået av flere ting. Høye insulinverdier gjør at nivået øker, stor fettkonsentrasjon pga høye insulin og blodsukkerverdier driver også behovet for kolesterol opp (sukker går over til fett som transpores, en viktig grunn til kolesterol og dia grunnet ofte høye insulin og blodsukkerverdier)

Uansett mitt generelle svar er hel naturlig mat som skaper naturlig jevnt blodsukker.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat