Vis enkelt innlegg
Gammel 24-02-05, 18:55   #6
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 68
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Så morsomt du skulle skrive om fibromyalgi og kosthold da, MHM !

Morsomt ?? Jo fordi diagnosen fibromyalgi var en av årsakene til at jeg begynte på Atkins kosthold tidlig på 80-tallet. Ble medlem av "Norges Fibromyalgi forbund" da det startet i 1985. På den tiden var det en lite populær diagnose å stille i helse-Norge. Det var en fellesbetegnelse på mange "udefinerbare smerter" - eller bløtdelsreumatisme..... Det har heldigvis blitt en mer "akseptert" lidelse nå da, med rettigher i trygdesystemet !

Diagnosen har senere blitt "tatt fra meg" av en annen lege og har ikke drukket opp igjen i journalen min...... (selv om jeg har/hadde alle tegnene inkl. alle trykkpuktene) så om det er FM eller "vanlig" reumatisme som er årsak til mine plager vet jeg ikke, men alle behandlingsformer (alternative og mer aksepterte) for FM hjalp iallefall litt. (Det finnes ingen behandling som hjelper 100% ) De sier det kan være genetisk, - mor fikk diagnose omtrent samtidig med meg, men hennes diagnose ble endret til Lupus isteden - etter blodprøver påviste det. Min ble endret til lavt stoffskifte... men det går da an å ha begge to !? Vel, når reumatologer ikke egang blit enige er det søren ikke greitt å være pasient !

Nåja, det var ikke det jeg skulle si, men at lavkarbo kosthold gjorde underverker for meg den gangen. Jeg er ikke i tvil om at det var "redningen" min. Som sagt, om det var/er fibro eller ikke, merker jeg veldig godt på kroppen hva slags mat jeg bør/ikke bør spise. Jeg skrev om mine erfaringer da jeg ble medlem av forbundet i 1985, men de var ikke interessert - iallefall ikke interessert nok til å ta det opp .... Det var mye rot og tull der i begynnelsen. Meldte meg ut etter en kort periode. Så vidt jeg kan se har de enda ikke grepet fast i kostholdsdelen eller gjort anbefalinger til medlemmene.

Jeg er overbevist om av lavkarbokost er et funn for alle typer reumatikere. Ikke minst på grunn av at kostholder skaper hormonbalanse. FM'ere har for lavt veksthormon produksjon og lavere serotonin konsentrasjon i ryggmargsvesken enn normalt.

Mor og venninde (Lupus), stefar (urinsyregikt), bechterevs (kamerat) lever alle på lavkarbo. Også på det canadiske/amerikanske forumhjemmet mitt er det mange medlemmer med forskjellige reumatiske sykdommer som har det til felles at de har blitt mye bedre med lavkarbo kosthold.

Flott artikkel MHM !!