Vis enkelt innlegg
Gammel 14-10-08, 09:41   #18
Annhild
Medlem

Annhild sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Molde
Alder: 52
Annhild er på en erverdig vei

Sv: Hva kan jeg bruke som søtningsmiddel?

PureCircle (www.purecircle.com) har inne en søknad til FDA (U.S. Food and Drug
Administration) for å få godkjent Stevia til bruk i næringsmiddelindustrien. Det forventes at svaret på søknaden foreligger rundt midten av november. PureCircle har selv god tro på at søknaden vil bli godkjent, siden den er underbygget med solid forskningsmateriale som viser at deres Steviaprodukter er trygge.

Coca-Cola og Pepsi står nå klar med «sine» Stevia-produkter for bruk i brus og leskedrikker.
Disse produktene er allerede i handelen som kosttilskudd. Coca-Cola: www.truvia.com og
Pepsi: www.purevita.com (fra PureCircle)

Hvis søknaden går gjennom anslår PureCircle at EU vil følge etter med en godkjenning innen 6 – 12 måneder. Går dette veien så vil det etter hvert bli mange produkter med Stevia i butikkhyllene.

Stevia blir av mange ansett som et trygt alternativ til sukker, i motsetning til Aspartam og Sucralose (Splenda), der mange har blitt skremt av mye negativ informasjon. Stevia kan da bli det trygge alternativet til sukker for denne gruppen.

Professor Kaare Norum har ved flere anledninger snakket varmt om Stevia som et godt alternativ til sukker. Og da i sammenheng med fedmeøkningen i befolkningen. Stevia inneholder som kjent ikke kalorier.

Tenk om dette blir relitet da.....