Vis enkelt innlegg
Gammel 15-10-08, 11:02   #5
Jillja
Juniormedlem

Medlem siden: May 2008
Hvor: Trondheim/Bergen (jepp, ukependler)
Alder: 44
Jillja er på en erverdig vei

Sv: Kan ketogen kur gjøre at man tåler karber dårligere etterpå?

Nå er det 2 uker siden jeg slutta på ketolysekuren. Den første dagen spiste jeg som før, men kutta ut det ekstra fettet. I tillegg spiste jeg et knekkebrød + et eple. Fikk skikkelig magesjau på kvelden, uten å gå i detaljer.. Dette gikk over i løpet av neste dag. Har jevnt over vært bra i form etterpå.

Typisk dag for meg nå i starten har vært:
Frokost: 1 rugsprø med leverpostei
Lunsj: 1 normal prosjon varmrett (kjøttboller/skinke/fiskefilet med saus og salat/grønnsaker til (ofte mye gulrøtter) i kantina uten poteter/ris
Mellommåltid: 1 knekkebrød u/pålegg og et eple/pære
Middag/kvelds: 1 porsjon fårikål u/poteter
Drikke: ca 3 l vann + litt pepsi max (og idag drakk jeg mitt første glass melk igjen, blir jo lite ost/fløte/creme fraiche framover, så må få i meg litt kalsium via melk igjen)

Da jeg veide meg i helga hadde jeg gått ned minst 2 kg de 2 siste ukene . Var sikker på at jeg i beste fall hadde stått stille, pga at kroppen ville ta opp mer vann igjen.

Så sånn sett har overgangen gått veldig fint. Men jeg har vært skikkelig redd for å gå på en smell, så har gått en times tur nesten hver dag og holde meg laangt unna godteri og søtt.

Det jeg lurer på er om man f.eks. kan risikere å legge mer på seg av karbohydrater etter ketogen kur enn det man ville gjort uten å ha vært en periode i ketose. Og i tillegg er det økt fare for å få ubehag ev. allergiske reaksjoner mot karbohydrater som sukkerbomber av noen kaker eller noe så enkelt som en skikkelig stor porsjon potetmos?
Jeg ville bare lure litt..