Vis enkelt innlegg
Gammel 16-10-08, 22:56   #3
MHM
Ikke flink, men god...;-)

MHM sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 50
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Sv: Speltbrød på lavkarbo

Det kommer helt an på hvor grovt speltbrødet er. Spelt i seg selv er ikke noe saliggjørende. Brød bakt med kun finmalt spelt, blir som loff da det kommer til blodsukkerstigning.

For at et brød skal være "Fedonvennlig", dvs ha akseptabel effekt på blodsukkeret og ha mye næring, må det:
1) Være TUNGT (altså vekt - den lyver aldri, mens både brødets navn og brunfarge kan være misvisende)
2) Innholde mange hele partikler, slik som byggryn, linfrø, sesamfrø, havregryn, solsikkekjerner, linser, gresskarkjerner, rugflak, soyaflak m.m.
3) Inneholde mer grovt mel enn fint mel
4) Gjerne være proteinberiket og karbohydratredusert, samt tilsatt oljer, slik som Fedons ferdigbakte brød

Å variere mellom grove knekkebrød, grovt hjemmebakt og Fedons ferdigbakte, er det idelle når du ønsker "måltider med pålegg"...