Sv: Frokost ikke dagens viktigste måltid?
Hei!
Fint med slike innspill.
Nå har ikke jeg små barn lenger, og når mine barn var små så var det ikke lavkarbo som var normen for vårt kosthold. De fikk "vanlige" frokost, havregrøt, brødmat og meieriprodukter. Og matpakke med på skolen. De var oftest sulten om morgenen.
Barn trenger mer protein og fett enn voksne, fordi de vokser. Vet at Lindberg har satt fokus på hvordan å erstatte raske karbo med protein og sunt fett, men dette kan jeg ikke så mye om. Flere undersøkelser viser jo sammenhengen med omega og hyperaktivitet. Det er nok flere grunner til konsentrasjonssvikt og uro i klasserom.
Jeg ville nok gitt mine barn frokost idag også, men jeg ville vært mer opptatt av hva de spiste. 
Det hadde vært intressant å høre om noen med barn som bruker lavkarbo/lav GI kostholdet for hele familien og om de merker noen endringer i barna når det gjelder konsentrasjon, aktivitetsnivå osv.
Mat & Helse undersøkelser handlet om voksne. Jeg syntes det var en interessant artikkel som støtter opp under enkelte av de kostholdsfilosofier der en spiser når en er sulten, ikke nødvendigvis etter klokken. I tillegg forklarer den hvorfor de som spiser mye karbo og lite fett må spise ofte for å holde forbrenningen oppe.
Det viktigste er nok å lære å kjenne din kropp, dine behov og lære hvordan du skal spise for at den skal fungere optimalt.
|