Opprinnelig lagt inn av Lise
Hva er bodyball?
Høres spennede ut!
Hvilke bøker har du?
Kjøpt hvor?
Er de gode?

Kellina Stewart (2001): Pilatesmetoden: Enkel og effektiv trening til hjemmebruk, Noras Ark as, Oslo
Colleen Craig (2001): Pilates on the Ball, Healing Arts Press, Rochester, Vermont
Den ene er kjøpt på en bokhandel i Norge, plukket opp en gang jeg passerte, den andre kjøpte jeg på reise i USA - samtidig kjøpte jeg min Bodyball. Du finner i alle fall den ene boka på Amazon.
Jeg liker begge bøkene. Den norske beskriver øvelser du gjør på gulvet, med en pilatesmatte (skaff deg en som er litt tykk og ikke glir). Den engelske viser øvelser du gjør med STOR ball. Begge har øvelser i ulike nivåer. Jeg anbefaler at du oppsøker noen som kan hjelpe deg å gjøre øvelsene første gang. Ellers er det bare å være litt tålmodig, lese beskrivelsene veldig godt og be om litt hjelp til å sammenligne hva du gjør med de gode bildene, så klarer du det nok bra.
Øvelsene på gulvet er slikt jeg kan gjøre på reise, 20 - 30 minutter på gulvet på hotellet er nok til å strekke ut og holde rygg og hofter myke og sterke også når jeg er utsatt for litt større belastninger enn kroppen liker. Øvelsene med ballen er mye morsommere, mer krevende og vanskeligere, og absolutt et prosjekt for et ganske ryddig, romslig stuegulv.
En Bodyball er en stor gummiball som ligner på hoppeballer, slik som barna bruker Jeg har mistet to stykker til tenåringsgutter som synes det et helt fantastisk med hoppeballer i størrelse 190 cm lang gutt. De er fylt med luft, og solide nok til at du kan sitte og rulle på dem. Hopping går også bra hvis det ikke er noe skarpt på gulvet. De er fine stoler foran datamaskinen, for å sitte på en ball gir musklene rundt ryggsøylen konstant og lett trening. Colleen Craig anbefaler at hvis du ikke får gjort noen annen trening i løpet av en dag bør du i alle fall sitte på ballen i 10-15 minutter.
Muskat