Vis enkelt innlegg
Gammel 28-02-05, 02:01   #1
Snusi
Gjest

PCOS'er trenger råd!

Hei alle sammen!

Jeg fikk kostatert PCOS for 15 år siden (da jeg var 15). Hadde menstruasjon regelmessig de første 2 årene, men begynte å få uregelmessig mens (ned til 2 ganger i året), gå opp i vekt og få økt hårvekst da jeg var 14. Etter litt leting fikk jeg diagnosen PCOS ved hjelp av blodprøver, ultralyd og diverse symptomer. Jeg fikk dessverre meget dårlig informasjon om PCOS av min lege, og har måttet finne ut det meste selv. ..

I det siste har jeg og min samboer snakket om dette å få barn. Vi ønsker det ikke helt enda, men kanskje om et par år. Jeg har dermed begynt å tenke på hva jeg kan gjøre for å øke sjansene for å bli gravid når vi begynner å prøve. Jeg har vært hos gynekolog og fått Metformin, og er nå oppe i 3x500mg daglig. Jeg regner med at jeg bør øke dosen enda mer (legen sa max 6x500mg daglig), men jeg får sterk kvalme når jeg øker dosene. Akkurat nå fungerer doseringen fint. Jeg vet at jeg bør gå ned i vekt (er minst 20 kg overvektig), men synes dette er svært vanskelig. Jeg synes ikke selv jeg spiser verken mye eller for fet mat.. Jeg har forsøkt å spise mindre men oftere måltider. Jeg spiser mindre poteter og brød (og skjeldent snacks). Jeg har også begynt å trene litt - svømmer minst 2 ganger i uken og litt i treningsstudio. Dessverre har dette hittil hatt liten effekt på meg

Jeg ønsker meg dermed tips for hva jeg bør/ikke bør spise med tanke på PCOS og at jeg vil gå ned i vekt. Jeg vil først og fremst ha "begynnertips" - altså enkle tips som det ikke er så vanskelig å virkeliggjøre. Jeg ser for meg at det blir vanskelig for meg å helt plutselig måtte legge om kosten fullstendig

Om det er noen som kan gi meg slike tips, blir jeg veldig takknemlig Generelle tips angående PCOS mottas også med stor takk!

Svar med sitat