Tråd: Montignac
Vis enkelt innlegg
Gammel 28-02-05, 10:36   #12
Muskat
Seniormedlem

Muskat sin avatar

Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Uren Luren Himmelturen
Muskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastisk

Jeg ga visst ikke noe godt svar på Montignac dietten egentlig. Jeg tror dette er bedre:

Michel Montignac er en franskmann som har skrevet flere bøker om en diett som ligner på Lindberg-dietten. Sannsynligvis har Montignac vært en inspirator til Lindbergs arbeid, selv om det vel neppe ville være kommersielt strategisk å anbefale en annen diett når han jobber med å bygge opp en merkevare

Montignac dietten er ganske enkel når du kjenner til de grunnleggende prinsippene for lav glykemisk indeks. Du spiser tre faste måltider om dagen, det største bør helst være til lunsj. Når du vil gå ned i vekt bør du ikke blande fett og kjappe karbohydrater: altså ikke poteter eller pasta til middag eller lunsj, ikke brød og selvsagt ikke noe med sukker i. Frukt spiser du som mellommåltid når du vet det er en time siden du spiste og en time til du skal spise.

Montignac legger vekt på at det er viktig å spise frisk, nylaget mat, hvor alle næringsstoffene er tatt vare på. Altså ikke noen kjappe løsninger med halvfabrikata eller spesielle tilsetningsstoffer som gjør det lettere. Det er en livsstil, ikke en kortvarig diett. Men det er en livsstil som er ganske enkel å følge hvis du allerede bruker litt tid på å lage mat. Jeg spiser firkorn med melk og kanskje litt bær til frokost - ikke noe søtning. Til lunsj spiser jeg enten rester fra gårsdagens middag, plukker sammen en salat i kantina eller lager porsjoner som jeg fryser ned for senere bruk. Til middag blir det mye wok. Woken er min venn. Men alt som er rent kjøtt eller fisk, rene grønnsaker, rømme, youghurt eller annet med krydder, men uten sukker - alt er tillatt. Selvsagt: stivelsesrike grønnsaker og kokte gulerøtter er fy. Flaks at jeg ikke liker kokte gulerøtter.

Andre som ikke er så overfølsomme for karbohydrater som jeg er har veldig gode resultater med hjemmebakte brød. Bare pass på at de er skikkelig grove, minst 50% grovt mel, jo mer jo bedre. Jeg lager kaker og annet av speltmel og med fruktose, det er ikke slankekost, men jeg raser ikke opp flere kilo i vekt som jeg gjør med fint hvetemel. Og når jeg bruker det til frokost går det som regel bra

Når du først har lært hva som inneholder mye raske karbohydrater og hvordan du skal unngå dem, er dette en enkel diett. Reglene er å spise til du er mett, kos deg med maten, tren sånn passelig (heller spasere en tur i godt selskap enn å gå på helsestudio) og ikke mas på folk omkring deg om at du må passe deg for det ene og det andre. Spis før du går på besøk slik at du kan være høflig og glad, ikke irritert for at verten serverer feil mat. Det opplever jeg som veldig fransk - han har en masse råd om hvordan du skal være en høflig gjest mens du holder dietten.

Han legger også vekt på en ting: Hvis du spiser på denne måten er det lite sannsynlig at du blir fotomodellslank. Kroppen din vil finne sitt trivselsnivå, og der stopper vekttapet. Aksepter det, og fryd deg over god mat og god helse, ikke gråt hvis du er noen kilo tyngre enn i tenåra. Det er en del av den alminnelige, sunne aldringsprosessen.
Muskat

Muskat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Montignac Svar med sitat