Vis enkelt innlegg
Gammel 29-10-08, 05:01   #2
nattfrue
Seniormedlem

nattfrue sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Oslo
Alder: 49
nattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snill

Sv: Hvor karbohydrat-følsom kan en bli?

Uten å være ekspert på noe vis, så vil jeg tippe at du kan spise karbohydrater i fremtiden - men at du må være påpasselig med hvor de kommer fra. At pizza, pasta og sukker tøyser med kroppen din er nok ikke så rart - der er det snakk om raske karbohydrater. Det er nok mer sannsynlig at kroppen din ser med blidere øyne på karbohydrater fra grønt, helt grove melsorter, melkeprodukter, bønner/linser, kanskje noe frukt og så videre. Det er vel anbefalt at man trapper saaakte opp på karbohydratene når man er ferdig med selve slankingen og skal over på vedlikehold, og da finner du nok fort ut hva kroppen din tåler.

Å leve nesten karbofritt med unntak av spesielle festdager for resten av livet, tror jeg ikke er noen kjempeidé. Kroppen din trenger karbohydrater, om enn ikke så fryktelig mange. Rent teoretisk kan den nok klare seg uten, altså, men du skal jo ideellt sett få i deg et spektrum av næringsstoffer som er vanskelig å få til hvis du spiser nesten utelukkende protein og fett. Jeg ville prøvd meg frem med å øke litt etter litt når målvekten var nådd, og kjent nøye etter hvordan kroppen reagerer.

Ser mange her anbefaler boka "Bedre uten brød" av Lutz/Allan. Jeg har ikke lest den selv foreløpig, men tror nok den inneholder en del kloke ting. (Mener å huske at det er snakk om å spise maks 72 gram karbohydrater om dagen for optimal livsstil.) Kanskje den kan være noe for deg?

Lykke til, i alle fall